Procon_DigitalKommune-Sor-Odal-03
FOTO: Procon Digital AS

Kommuner kan spare millioner i året med digitale besøksmottak

— Det er mye penger å spare på å la den kunstige intelligensen ta seg av rutineoppgavene, slik at vi kan frigjøre den menneskelige gunstige intelligens til andre oppgaver og utfordringer, mener administrerende direktør i Procon Digital, Tor-Arne Lie Jensen.

Procon forteller at det er mange kommuner som nå har satt en prislapp på hva det koster å få besøk på kommunehuset, og hva det koster med det manuelle arbeidet kommunen må utføre for å hjelpe besøkene.

De har funnet ut at det ikke er småpenger det er snakk om.

Enorme kostnader

Ved 50 besøk på kommunehuset hver dag, blir den månedlige kostnaden beregnet til 170 000 kroner per måned – nærmere bestemt 1,9 millioner i løpet av et år.

— Den gjennomsnittlige norske kommunen kan fort spare 1 million i året bare på å digitalisere og effektivisere besøksmottaket på kommunehuset, forteller administrerende direktør Tor-Arne Lie Jensen.

Administrerende direktør Tor-Arne Lie Jensen, i Procon Digital. FOTO: Procon AS

— En av løsningene selskapet har utviklet sammen med norske kommuner, er Procon Digital KommuneVert som effektivt tar i mot alle besøkende til kommunen i det de kommer inn døren, uansett om de har forhåndsavtalt møte, eller ikke.

Procon forteller at Digital KommuneVert har muligheter som tilpasses det enkelte behov og kommunehus, der man også kan booke møte direkte i saksbehandlers kalender.

— Slik kan vi skape helt selvbetjente kommunale resepsjoner, om det er det kommunen ønsker. Og da er det mye penger å spare på å la den kunstige intelligensen ta seg av rutineoppgavene, slik at vi kan frigjøre den menneskelige gunstige intelligens til andre oppgaver og utfordringer, legger Jensen til.

Dette kan være fremtiden for mange besøksmottak i kommunene. FOTO: Procon Digital

Store krav til effektivisering

— Vi har en unik kommunal kompetanse og en unik egenutviklet teknologi i Procon Digital der vi bidrar til en effektivisering i kommunesektoren som gir økonomisk resultat rett på bunnlinjen i kommunen, sier Sten Tore Svennes, sektorsjef for kommunal sektor i Procon Digita.

Han har mange års erfaring blant annet som kommunaldirektør i flere kommuner. Han bistår nå flere kommuner over hele landet for at de skal få effektivisert seg, gjennom digitale selvbetjeningsløsninger.

Er du klar for å møte digitale selvbetjeningsløsninger når du skal kontakte kommunen? FOTO: Procon Digital

— I tillegg er både ansatte og innbyggere svært godt fornøyd med våre løsninger, og det er jo også spesielt viktig å spare penger gjennom effektivisering i disse tider med store krav til effektivisering i kommunene, uttaler Svennes.

— Vi har i flere år mottatt stor fokus på våre digitale løsninger til flere bransjer, og der kommunesektoren utmerker seg spesielt i år, avslutter sier administrerende direktør Tor-Arne Lie Jensen, og bekrefter samtidig i saken til Procon at selskapet i forrige uke mottok hele 5 nye kommuneavtaler der målet er økt effektivitet.

Hva er Procon Digital?

Procon Digital AS er landets ledende bedrift innen digitale selvbetjeningsløsninger basert på praktisk digitalisering plassert i det offentlige rom.

Selskapet ble etablert i 1990, og de har utviklet mange digitale selvbetjeningsløsninger sammen med norske kommuner siden 1999.

Nærmere 100 norske og svenske kommuner bruker løsninger fra Procon Digital, og mange tusen mennesker bruker daglig selskapets løsninger.

Selskapet holder i disse dager også på å overlevere en digital besøksløsning til Statens vegvesen til mange av deres kontorer over hele landet.