Lysbilde1
FOTO: Unsplash, redigering KSA

Du ringer og får 53 minutters estimert ventetid: hva gjør du?

Dagene er ulike, antall kunder som tar kontakt er forskjellig, oppgavene kan tårne seg opp og arbeidstempoet kan variere. Det er selvsagt forståelig, og det kan så klart påvirke svartiden på kundesentrene. Det fikk Kundeserviceavisen erfare denne gangen i 5-minuttstesten. Her var det store forskjeller siden forrige gang. Men 53 minutters ventetid – er det greit?

De som var med i denne runden var igjen DNB, Nordea, SR-Bank, Gjensidige, IF, Tryg, Telenor Te-We, Telia Mobil og Telia TV, Ice, Fjordkraft, Norgesenergi, Fortum, SAS, Norwegian og Vy.

Vi heier på kundeservice, og denne testen er kun for å gjøre en stikkprøve – og er satt helt på spissen for å se hvem vi faktisk får tak før det har gått 5 minutter, fra vi trykker på den grønne ringeknappen.

Vi kommer til å få flere ulike selskaper på listen etter hvert, og andre måter å teste ventetid på.

Ønsker du at vi ringer deg? Ta kontakt, så kan vi legge deg inn i rundene våre.


I denne runden fikk vi oss noen overraskelser.

Noen av de som hadde gjort det bra sist, ga oss lang ventetid denne gang, og noen av dem som ikke hadde sjanse til å klare å svare før det hadde gått 5 minutter sist – svarte før vi fikk sukk for oss.

Men summen er at man fortsatt må beregne lang tid for å komme gjennom til et menneske, hos de fleste kundesentrene.

Tastevalgene er mange hos de fleste, mens noen er kjappe til å forklare hva du må gjøre for å taste deg gjennom til et menneske.

Det som i midlertidig kan være frustrerende, er de som ikke opplyser hvor man er i køen, eller estimert ventetid.

Hvor lang tid skal man da faktisk sette av i løpet av en dag til å ringe?

Noen melder om over 30 minutters ventetid, noen en køordning der det melder om at du er nummer 23 i køen og andre estimerer venting i 40 minutter.

Og et av selskapene kan til og med opplyse om opptil 53 minutters ventetid!

Det hadde vi dessverre ikke hatt tid til denne dagen. Når skulle vi da i så fall gjort det?

Du har 5 minutter av lunsjpausen – hvem svarer?

Snitt-tiden var litt lavere denne gang, men det ligger tett opp mot at det er som klarer å ta telefonen innen det har gått 5 minutter.

Forrige uke var et av selskapene raske i avtrekkeren og vi fikk meget raskt svar, men denne uken bikket tiden over 5 minutter. Det viser at det kan variere mye hva kan oppleve som kunde.

Et annet selskap brukte lang tid forrige gang, hadde en mye raskere svartid nå – til tross for at den som ringte inn ble litt forundret over at tastemenyen var på norsk mens den som svarte snakket engelsk.

Hva da med de eldre, som kanskje ikke er så stødig i engelsk? Bare en liten tanke.

Det ble tett i toppen. Folk var jevnt over raskere til å svare denne gangen.

Men det ble en knepen seier til Vy denne gang. Der kom vi gjennom i løpet av rundt 47 sekunder fra vi startet samtalen. Rett bak kom Ice, som faktisk kommer inn på pallen for andre gang, og på en tredjeplass kom SR-bank.

Lang tid eller ei – kundeopplevelsen når man sitter og venter er enormt viktig, og det kan være forskjellene på om en kunde blir, eller stikker av gårde.


Vil du at vi skal testringe deg: ta kontakt på post@kundeserviceavisen.no