Electric,Armored,Copper,Cable,On,Background
FOTO: Shutterstock

Dette er kundenes dom over bredbåndselskapene

Digitaliseringen av samfunnet gjør at stadig flere funksjoner og tjenester nå utføres på nettet. Stabil og god kobling er derfor viktig for de fleste. Men er kundene blitt mer eller mindre fornøyde med bredbåndet i løpet av det siste året? «Både og», ifølge en fersk kundeundersøkelse.

I dag la EPSI Rating frem resultatene for en omfattende måling av tilfredsheten blant bredbåndskunder i Norge.

Studien baserer seg på nesten 2800 intervjuer med privatpersoner og bedrifter rundt om i Norge.

Fortsatt store forskjeller mellom privat- og bedriftssegmentet

Dette er 16. gang EPSI måler tilfredsheten med bredbåndsleverandørene i Norge.

Fredrik Høst er daglig leder i Epsi Norge. FOTO: EPSI Norge

— Kundetilfredsheten i privatmarkedet er fortsatt på svake nivåer, og 4 av 10 kunder er misfornøyde med bredbåndet, forteller Fredrik Høst, Daglig Leder i EPSI Norge.

Han kan melde at mange kunder føler at bredbåndet koster mer enn det smaker. Det klages dessuten mye, og da særlig på ustabilt nett.

Bedriftene opplever at de får mer bredbånd for pengene

Bedriftene er mer fornøyde enn på samme tid i fjor, og resultatet er det beste som er målt i studiens historie.

— Bedriftene opplever at de får mer bredbånd for pengene enn hva privatkundene gjør. Årets måling tyder på at bredbåndselskapene har vært tettere på bedriftskundene og hjulpet dem bedre med å få en best mulig bredbåndsopplevelse, forteller Høst.

De mindre aktørene er best – Altibox faller tilbake i privatsegmentet

EPSI forteller at for første gang på mange år er det ikke Altibox som kommer ut på topp i denne målingen. 

— Selv om dette ikke er en tv-undersøkelse, er det mange av privatkundene til Altibox som også er tv-kunder. Tilbakemeldingene viser tydelig at mange av kundene savner TV 2, og dette preger helhetsinntrykket til Altibox også på bredbånd, sier Høst.

Det er i år samlegruppen «øvrige bredbåndselskaper» som kommer ut på topp. Denne gruppen består av tilbakemeldingene til en mengde mindre aktører som Tafjord Bredbånd, Nokab, Lynet, Enivest og mange flere.

Telia har de minst fornøyde kundene

Totalt sett oppleves disse aktørene som prisgunstige, de har et solid renomme ute blant sine kunder og framstår som enkle å ha med å gjøre.

Telia-kundene er de minst fornøyde med bredbåndet i år. Selv om prisen på bredbåndet fremstår som konkurransedyktig, er kundene ikke spesielt fornøyd med bredbåndskvaliteten eller servicenivået.

Altibox tilbake også i bedriftssegmentet, Eidsiva Bredbånd på bunn

Også i bedriftssegmentet er det gruppen med de «øvrige bredbåndselskapene  som får den beste tilbakemeldingen. Denne samlegruppen består av resultatene til aktører som Tafjord Bredbånd, Nextgentel, NTE, Xfiber og Enivest.

— Samlet sett får denne gruppen gode tilbakemeldinger på pris, samt at mange av disse kundene forteller at de setter pris på det faktum at de har en lokal forankring. De evner de i større grad enn de største aktørene å komme tettere på kundene, forteller Høst.

Høst legger til at bedriftskundene til Altibox er mindre tilfredse enn på samme tid som i fjor, og som i privatmarkedet faller de ned fra topplasseringen.

Altibox-kundene er fortsatt meget tilfredse med bredbåndskvaliteten, men etterlyser mer oppfølging og hyppigere kontakt.

Kundene har høye forventninger – da må bredbåndet innfri

Det er ifølge EPSI Eidsiva Bredbånd som, til tross for en sterk fremgang fra i fjor, kommer ut på bunn i årets måling i bedriftssegmentet.

Eidsiva-kundene har høye forventninger til internettjenesten, men Eidsiva Bredbånd lykkes i mindre grad enn konkurrentene å levere på disse.

— Eidsiva Bredbånd må i enda større grad gjøre det enkelt å være kunde, og sørge for at kundene får den oppfølgingen de forventer, avslutter Høst.

Flere detaljer rundt bredbåndsstudien kan leses HER.