Karen Solheim Leiknes, kommersielt ansvarlig og leder for Privat-enheten i Bergen Fiber.
Karen Solheim Leiknes, kommersielt ansvarlig og leder for Privat-enheten i Bergen Fiber. FOTO: Bergen Fiber

— Vi vet at bergenserne er veldig glade i byen sin – dette tar vi på alvor

Når du graver i Norges eldste gate må du være forsiktig. Dette vet Bergen Fiber alt om! Høsten 2022 bikket Bergen Fiber over 60 000 kunder, som var en stor milepæl for selskapet. Med 24/7 åpningstid, styrking av arbeidsmiljøet og utvikling i takt med bransjen – går Bergen Fiber for gull. — 60 000 privatkunder gjør oss både stolte og glade, og gir ytterligere inspirasjon til å vokse enda mer.

At stadig flere velger Bergen Fiber som sin TV- og bredbåndsleverandør, synes Bergen Fiber er stas.

— Vi er stolt over å ha bragt sentrumsbefolkningen inn i fremtiden med moderne internett-tilkobling, samtidig som vi bevarer fortiden, sier Karen Solheim Leiknes, som er kommersielt ansvarlig og leder for Privat-enheten i Bergen Fiber.

En bransje i stadig endring

— Vår bransje er i kontinuerlig endring og utvikling, og da er det svært viktig for oss å ta vare på det gode arbeidsmiljøet vi har. Vi jobber i tverrfaglige team der blant annet prosjektledere, selgere, markedsførere og andre roller jobber sammen, deler erfaringer og finner løsninger sammen, forteller Leiknes.

Karen Solheim Leiknes, kommersielt ansvarlig og leder for Privat-enheten i Bergen Fiber. FOTO: foto: Helge Hansen

Bergen Fiber er glade i å feire milepæler som de oppnår sammen, små som store.

Det styrker lagfølelsen å gjøre ting sammen

— Vi spiser mye kake, og det må være skikkelig hvit dame med makronbunn. Vi har en egen sosialkomite som finner på ulike aktiviteter, og et eget bedriftsidrettslag, forteller Leiknes.

— For noen uker tilbake var hele selskapet på en kick-off tur til Flåm. For oss er det viktig å gjøre ting sammen – det styrker lagfølelsen, sier Karen Solheim Leiknes.

FOTO: Skjermbilde fra LinkedIn

— Å grave i gatene krever andakt

— For oss er det viktig at kunder som har spørsmål om våre tjenester eller trenger hjelp, kan nå oss når de trenger det, og at kundeveilederne har de rette verktøyene for å kunne hjelpe og løse kundens sak der og da, sier Leiknes.

Bergen Fiber er klar over at bergenserne er veldig glade i byen sin. Dette tar de på alvor.

Ansatte på kundesenteret til Bergen Fiber, med 24/7 åpningstid. FOTO: Bergen Fiber

Når du graver i Norges eldste gate, må du passe på at den blir tatt vare på

— Vi har brukt lang tid på å finne riktig måte å legge fiber i gatene, uten større inngrep enn nødvendig. Noen gater og smau er så smale at det må graves for hånd. Dette er krevende, og vi har leid inn spesialisert arbeidskraft for å sikre best mulig resultat, forklarer Leiknes.

Det er derfor med andakt at Bergen Fiber tar opp brostein og legger ned fiberen.

— Vi har blant annet bygget fiber i Øvregaten (som er regnet som Norges eldste gate fra tidlig 1100-tallet). Det krever tett dialog med byantikvar, riksantikvar, Bergen Brannvesen, Bergen kommune, arkeologer og grunneiere for å sikre at gater og bygninger blir tatt vare på og beholder sin opprinnelige form og funksjon.

En del av fremtiden

— Vi er stolt over å ha bragt sentrumsbefolkningen inn i fremtiden med moderne internett-tilkobling, samtidig som vi bevarer fortiden, sier en engasjert Leiknes.

Bergen Fiber ønsker derfor å være tilgjengelig 24/7 for kundene.

«60.000 aktive kunder er en gedigen milepæl for oss» skrev Bergen Fiber på innlegget på LinkedIn, da de bikket 60 000 kunder. FOTO: Skjermbilde fra LinkedIn

— Vi fordeler henvendelser i tre hovedkategorier. At kunde ønsker å endre noe, at kunde ønsker informasjon om noe, eller at kunde eventuelt har problemer med tjenestene vi har levert, forklarer Leiknes.

Vi skal fortsette å vokse og få flere kunder!

— I takt med den raske teknologiske utviklingen hvor hjemmene våre blir stadig mer digitale, ser vi også en trend hvor kunder ønsker hjelp med produkter de har kjøpt andre steder, som for eksempel skal kobles til internett.

Hva er fremtiden for Bergen Fiber?

— Hvis du allerede har fiber i hjemmet, er du godt rustet for fremtiden. Og ja, vi skal fortsette å vokse og få flere kunder, avslutter Leiknes.

Faktaboks

  • Bergen Fibers kundesenter har døgnåpent alle dager året gjennom og betjenes av 27 medarbeidere. For Bergen Fiber handler det om å kunne tilby en stabil og robust infrastruktur som sikrer at alle får ta del i det samfunnet og den hverdagen som kommer.
  • Bergen Fiber er tilgjengelig på telefon, kontaktskjema/e-post, chat og i sosiale medier. Telefon er fortsatt den mest populære kanalen, men de ser at chat og sosiale medier øker, spesielt hos de yngre kundene.
  • Bergen Fiber har nå godt over 60 000 kunder
  • Antall henvendelser varierer. I snitt har Bergen Fiber noen hundre henvendelser per dag. De er opptatt av at kundene skal få hjelp raskt, at de er tilgjengelig i de kanalene kundene foretrekker, samt at flest mulig henvendelser skal løses ved første kontaktpunkt.