2W9A0978 kopi
FOTO: Elisabeth Tønnessen

— Dersom vi ikke forebygger nå kan problemet bli mye verre

Det kan oppleves som vondt å ikke mestre digitale tjenester. — Derfor må vi bygge et rammeverk, som kan hjelp folk til å lære hvordan man skal takle den digitale hverdagen, sier Katrine Øinæs Myrseth, markedssjef i Kakadu. Over 600 000 nordmenn står på den digitale sidelinjen, som er blitt et stort samfunnsproblem.

— Kakadu er en digital læringsplattform, en plattform for digital inkludering. Det skal hjelpe flere til å ta i bruk moderne teknologi. Repetisjon er kritisk for å få varig læringsutbytte, forteller Myrseth.

Kakadu og Myrseth ser på dette som sin del av samfunnsansvaret.

Et hull i markedet

— Vi er et selskap som driver med innovasjon på et område der det ikke har vært mye innovasjon til nå. Vi driver på med den første testversjonen nå, som er utviklet sammen med pilotkundene våre, som er Schibsted, Kolumbus, Helse Norge og Bank-ID, sier Myrseth.

Katrine Øinæs Myrseth, CMO i Kakadu. FOTO: Magnus Kirkaas Gjertsen

Kakadu ser at mange virksomheter dessverre mangler tall på hvor mange av deres kunder som sliter med teknologi i hverdagen. 

— Fordi mange får hjelp til det digitale fra familien, så legger man kanskje ikke merke til dette i selskapene – derfor er det et komplekst og økende samfunnsproblem. Det er mange «mørke tall», forklarer Myrseth.

Vi drives av tanken på å endre livene til folk

Kakadu har sett at det også er mange som sitter alene, som ikke får hjelp. Det er et hull i markedet.

— Det er dette som er drivkraften vår. Det å skape og finne nye innovative løsninger som kan gi endring i livene til folk, sier Myrseth.

— Det skal være gratis for sluttbrukerne, og så er det virksomhetene som betaler for løsningene.

Papegøye og teknologi?

Hvordan kom dere på navnet Kakadu?

— Det kommer fra papegøyen kakadu. Den er veldig god på lære og repetere, og vi følte at det ikke låste oss til noe stigma, forteller Myrseth.

Selskapet Kakadu er inspirert av papegøyen Kakadu, på grunn av dens evne til å lære og repetere. FOTO: Shutterstock

Ingvild Erøy Prestårhus og Hege Fiskå grunnla selskapet i 2020. De var venninner, som drømte om å starte noe eget. Katrine traff de to på BI for 10 år siden, og ble ansatt i januar 2022.

Krav om grunnleggende kunnskap øker i takt med den teknologiske utviklingen

— Det startet med egne erfaringer, om at det kan være ganske slitsomt å måtte veilede og være «helpdesk» for familien hele tiden, sier Katrine. Jeg kan også sitte og rote selv, og jo mer frustrert jeg blir – jo verre blir problemet, sier Myrseth.

— Det som anses som grunnleggende ferdigheter, øker i takt med den teknologiske utviklingen. Dersom vi ikke forebygger at folk står utenfor, så blir det vanskelig fremover.

Kakadu har foreløpig ikke et kontor. Hovedkontor er i Ryfylke der Ingvild jobber fra, Hege sitter i Stavanger og Katrine fra Oppegård. F.v: Ingvild Erøy Prestårhus, Katrine Øinæs Myrseth og Hege Fiskå. FOTO: Magnus Kirkaas Gjertsen

Bygge et rammeverk

— Hvor koster det for virksomheter å drive med veiledning? Vi opplever at det er mange virksomheter som ikke har tatt innover seg hvor mange kunder som sliter, sier Myrseth

Hun forteller at det kan oppleves som vondt å ikke mestre det en virksomhet tilbyr av digitale tjenester. 

Drømmen er at det skal være en gøy og motiverende plattform

— Kakadu bygger løsningen, men vi er avhengige av bidragsytere fra både offentlig og privat sektor. Vi mener samskaping er nøkkelen for å lykkes med å tette det digitale gapet, forklarer Myrseth.

— Drømmen er å skape en læringsplattform som er gøy, enkel og motiverende å bruke. Vi erstatter ikke løsninger, men skal være et supplement. Vi tar ombord de første betakundene nå, og å være med på Kakadu-reisen mener vi viser at man tar problemet og samfunnsoppdraget på alvor, sier hun avslutningsvis.