Steinar og Bjarte, CustomerTrends

CustomerTrends overtar KSIndeks – Norges viktigste kundeserviceundersøkelse

I flere år har KSIndeks målt kundeservice i Norge. I vår varslet Kantar at de ville avslutte arbeidet med undersøkelsen, men nå skal den heldigvis fortsette. – Vi tar med oss Kantar videre, og skal utvikle undersøkelsen videre med vår erfaring og kompetanse fra et langt liv i kundeservice, forteller Bjarte Lyssand fra CustomerTrends.

CustomerTrends viderefører KSIndeks sammen med flere samarbeidspartnere: hovedsponsor LeadDesk, ansvarlig for konferansen Kundeservicedagene Tekna og kategorisponsor Teleperformance.

– Vi skal gjøre undersøkelsen enda større og viktigere sammen med våre gode samarbeidspartnere og kunder, sier Lyssand.

Nyttige syn på bransjen

– CustomerTrends har tidligere jobbet mye med serviceledere og deres syn på markedet. Nå utvider vi vårt produktspekter med ny kundeinnsikt som vi gleder oss til å dele med kunder og omverdenen, sier Lyssand.

Kantar avsluttet gjennomføringen av KSIndeks i 2022, og tilbød CustomerTrends (CT) å videreføre målingen.

Sammen med fremoverlente kunder vil vi utvikle undersøkelsen

– Kantar, ved Finn Olav Sveinall og Erlend Espedal, har gjort en kjempejobb med å utvikle KSIndeks undersøkelsen de siste 10 årene. Det er med ydmykhet og respekt at vi nå overtar, sier Lyssand.

Direktør Lene Leikvoll fra Kantar signerer avtalen. FOTO: Kantar

Nye KSIndeks vil gjennomføres med samme metode som i tidligere målinger. Det er Kantar som står for datainnsamlingen, men nå som et oppdrag for CT.

–Tallene blir derfor sammenlignbare, og CT har tilgang på alle historiske data for å kunne fortsatt måle utvikling, forklarer Lyssand videre.

– Vi tror at vår innsikt i kunde- og brukerservice, vår gode dialog med ledende servicevirksomheter og vårt fokus på trender i inn- og utland vil gjøre undersøkelsen enda litt bedre og mer relevant. Sammen med fremoverlente kunder vil vi kontinuerlig utvikle undersøkelsen slik at den gir leseren unik innsikt i kundenes servicepreferanser, forteller Lyssand entusiastisk.

Bjarte Lyssand og Steinar B. Christensen signerer avtalen for å overta KSIndeks. FOTO: Privat.

Kåring av de beste i bransjen

KSIndeks er Nordens største kundeservicemåling, med over 400 000 intervjuer de siste ti årene. Hvert år kåres Norges beste kundeservice på Kundeservicedagene.

– Vi er ikke en jury, men vi spør publikum eller kundene om hvilke opplevelser de faktisk har hatt som kunde hos sine leverandører. Det er altså virksomhetens egne kunder som gir tilbakemeldinger på hvordan de opplever kundeservice, forteller Steinar B. Christensen, daglig leder i CustomerTrends.

Vi er beæret for å få muligheten til å la KSIndeks leve videre

– Når kunder i ulike selskap får de samme spørsmålene, kan vi sammenligne de ulike virksomhetene og bransjene. Hvem leverer best kundeservice?

Christensen forklarer at det vil bli kåret vinnere i en rekke viktige bransjer, samt en hovedvinner.

– Bransjene vi skal ta for oss er i hovedsak bank, telefoni, bredbånd, offentlige virksomheter, forsikring, strøm, TV og reise. I tillegg vil det være åpen klasse og Årets kundeservice, sier han.

CustomerTrends tar over KSIndeks med et stort engasjement, og gleder seg til å ta fatt på arbeidet.

– Dette er stort for oss, og vi er beæret for at vi får muligheten til å ta KSIndeks videre, avslutter Lyssand og Christensen.

Om KSIndeks og CustomerTrends

KSIndeks er Norges største syndikerte kundeserviceundersøkelse. Det stilles spørsmål til ca. 40 000 personer i året om de har vært i kontakt med kundeservice siste 14 dager.

KSIndeks måler eksisterende kunders opplevelse av den servicen som blir gitt av bedriftens kundesenter/kundeservice. Det er altså bedriftenes egne kunder som gir tilbakemeldinger.

CustomerTrends jobber med viten og innsikt innenfor områdene kunde og kundeservice på tvers av alle bransjer, og drives av Steinar B. Christensen, Bjarte Lyssand og Hans Olav Bakås.