Svindlere kan utgi seg som en kjent nettbutikk og ha som mål å få mottakeren til å klikke på en lenke.
Svindlere kan utgi seg som en kjent nettbutikk og ha som mål å få mottakeren til å klikke på en lenke. FOTO: Katrine Lunke

– Det er god kundeservice å bidra til trygg netthandel

Høytiden er kommet — for svindlerne. Black Week og Black Friday bidrar til enormt mange kjøp, og særlig kunder i nettbutikker er utsatt for svindlernes lureri. – Nettbutikksjefer må være klar over at svindlere både kan utgi seg for å være din nettbutikk, forsøke å lure kundene dine, eller forsøke å lure deg og medarbeiderne dine, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa, fra IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.

Mange kan få melding fra Posten, Amazon, informasjon om bestilling eller lenker som prøver å lokke deg til å gi fra deg bank- og personopplysninger.

– Alle nettbutikker bør ha en side der de informerer kundene om sikkerhet og butikkens praksis, sier Wierienga.

Kundene bør få vite praksis

Wierienga anbefaler alle butikkledere å informere kundene sin godt.

– Informer kundene dine om hva din butikk sender ut e-post og SMS om, og hva dere ikke sender ut meldinger om. Hvis noen får en e-post om at bestillingen er kansellert og at de må oppgi konto for refusjon, så kan de se på den siden om det er butikken praksis eller ikke, sier Wieringa.

Sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i KnowBe4 . FOTO: KnowBe4

Han mener at det er god kundeservice å bidra til trygg netthandel, ved å øke kunnskapen om svindlernes metoder i egne kanaler.

Flere må bli observante på metodene til svindlerne

– For å gjøre kunder kjent med nettbutikkens praksis, bør man informere om dette i nyhetsbrev, eller dele informasjon i sosiale medier, legger han til.

KnowBe4 ser at svindlerne er gode til å tilpasse seg, og finne måter å etterligne virksomheten de vil svindle kunder fra.

Derfor mener de at man bør dele erfaringer om hvordan kundene blir svindlet.

– Hvis man allerede har opplevd å bli etterlignet av svindlere, bør man informere om kjente svindelforsøk, slik at flere blir observante på disse, sier Wierienga.

Bevissthet rundt sikkerhet

– ­Det er ikke bare butikkansatte som nå går inn i en travel periode, det samme gjør svindlerne. Vi ser at omfanget av svindelforsøk øker i forbindelse med spesielle hendelser, slik som Black Friday og jul, og at det like gjerne kan ramme nettbutikken, som deres kunder, sier Wieringa.

Han ser at mange bestillinger, travle dager og høyt press gjør til at de ansatte i fysiske og digitale butikker blir stresset.

Dette bruker svindlerne for alt det er verdt.

Svindlere vil utnytte deg, kundene og medarbeiderne

– Mindre kjente forhandlere og nettbutikker må være forberedt på at også de kan bli utnyttet av svindlere. Nettbutikksjefer må være klar over at svindlere både kan utgi seg for å være din nettbutikk, forsøke å lure kundene dine, eller forsøke å lure deg og medarbeiderne dine, sier Wierienga.

– Alle ansatte i nettbutikker og andre forhandlere bør få opplæring i skikkerhetsbevissthet.  Lederne må blant annet sørge for at ansatte kjenner til risikoer i forbindelse med betaling av fakturaer og pengeoverføringer, og interne rutiner for at hvordan slikt skal gjøres, legger han til avslutningsvis.