Shutterstock_72882301 (3)
FOTO: Shutterstock

Eksisterende kunde? Da får du bare vente

I ukens 5-minuttest har vi igjen tatt for oss noen av de største kundesentrene i Norge. Denne gangen ble vi møtt av et stengt kundesenter, raske svar, men også mye venting. Det er tydeligvis en klar strategi hos noen, at dersom du velger «ny kunde» så blir telefonen tatt raskere, enn som eksiterende kunde. Hvorfor er det slik? Og hvorfor er det kortere svartid hvis du velger engelsk?

De som var med i 5-minuttstesten denne gangen var DNB, Nordea, SR Bank, Gjensidige, IF, Tryg, Telenor T-We, Telia og Telia TV, Ice, Fjordkraft, Norgesenergi, Fortum, Vipps, Sbanken, Sas, Norwegian og Vy.

Vi tar tiden fra vi trykker på den grønne knappen for å ringe. Deretter venter vi til vi får svar, og legger på dersom det går over 5 minutter.

Ønsker du at vi ringer deg? Ta gjerne kontakt med oss.

Tilfeldigheter eller strategi?

Pip … pip … pip …

Det er mye av det kundene blir møtt hos de fleste kundesentrene.

Summetonen kan i noen tilfeller gi en ekstra frustrasjon. Det er ikke her lenger en bekreftelse på at du holder på å ringe. Det blir en påminnelse på at du nå må belage deg på å vente.

Taste, taste, taste.

Som kunde må du taste deg gjennom mange valg for å komme til rette person og avdeling. Det kan noen ganger fungere bra, men noen ganger har du glemt hvilke nummer det var du skulle trykke på innen alle tastevalgene er lest opp.

Og skal du velge å være ny kunde, eksisterende kunde eller vente på svar?

Når Kundeserviceavisen ringer får vi bekreftet gang på gang at du kommer kjappere gjennom derom du er en ny kunde. Hvorfor er det slik?

Det synes å være en klar strategi at nye kunder blir prioritert, for at en virksomhet skal få inn flere. Eller er det tilfeldig?

Du ringer og får 53 minutters estimert ventetid: hva gjør du?

Kan eksisterende kunder være mer krevende å forholde seg til, mens det går raskere å hjelpe en ny kunde?

Ikke alltid lett å vite. Men det virker for eksempel som at telefonen blir plukket raskere opp hos enkelte reiseselskaper, dersom man velger å ringe som ny kunde.

FOTO: Pexels, Mart Productions

46 sekunder!

Men en ting som kan få en til å undre litt. Hvorfor blir en noen steder, som hos reiseselskaper, oppfordret til å velge engelsk for å få kortere svartid? Hvorfor er det et bedre valg?

Og hvorfor får man hos enkelte ikke et valg om språk, men samtalen blir bare besvart på engelsk?

Det kan da ikke være alle som kan engelsk. En av Kundeserviceavisens journalist har besteforeldre som ikke kan særlig med engelsk. Hvordan skal de da klare å få hjelp på engelsk?

Eller er det innbefattet at du må kunne engelsk for å ta kontakt? Dette får en til å tenke litt.

Du har 5 minutter av lunsjpausen – hvem svarer?

Har du noen tanker om dette, så vil vi gjerne høre fra deg.

Men hvem var raskest i denne runden av vår ringetest?

Jo, det var Vipps! De tok telefonen på overraskende 46 sekunder, fra vi startet samtalen. Dette er relativt raskt. Tidligere var det gjerne 4 ring som var normen, men hos mange er ikke dette en strategi lenger.

5 minutter bør kanskje i mange tilfeller være overkommelig for de fleste, men man lar seg overraske som kunde hvor få som faktisk klarer det.

FOTO: Pexels, Ron Lach


Del gjerne dine tanker med oss. Send oss en mail på post@kundeserviceavisen.no