Erik Gunset Sønsterud, administrerende direktør i Elkjøp Nordic.
Erik Gunset Sønsterud, administrerende direktør i Elkjøp Nordic. FOTO: Rune Dyrhaug

Den største motivasjonen til Elkjøp er fornøyde kunder

– Med Black Week og julehandelen er dette helt klart den travleste tiden på året, men også den morsomste! Vi liker oss aller best når pulsen er høy og folk strømmer til butikkene våre, forteller Erik Gunset Sønsterud, administrerende direktør i Elkjøp Nordic. Han representerer alle kjedene i Norden, og svarer sånn sett for 11 000 ansatte.

Planlegging i god tid

Sønsterud forteller at menneskene er Elkjøps viktigste ressurs, og de investerer over 60 millioner kroner i året på opplæring og trening.

– For oss som jobber i butikk og varehandelen er det ingenting som er morsommere enn når det er høyt trykk, gode tilbud og fornøyde kunder. Det kan selvfølgelig bli slitsomt, men vi er flinke til å støtte hverandre, sier Sønsterud.

I hektiske perioder er kommunikasjon og god informasjon ekstra viktig

– Det er viktig at både ledere og medarbeidere ser, hjelper og motiverer hverandre når det står på som nå før jul — og den aller største motivasjonen er fornøyde kunder.

Sønsterud sier at i hektiske tider er god informasjon og kommunikasjon ekstra viktig.

– Vi har noen egne møter om kampanjer og annen forberedelse i denne tiden. Vi planlegger også i god tid, slik at våre medarbeidere som til vanlig jobber med reparasjoner, kundesupport og distribusjon skal være i forkant.

Erik Gunset Sønsterud, administrerende direktør i Elkjøp Nordic. FOTO: Elkjøp

Kundene takker

– Året igjennom er vår jobb å stille de riktige spørsmålene, slik at vi forstår hva kunden trenger og kan hjelpe best mulig. Siden vi er helt avhengige kunder som kommer igjen og igjen, jobber vi alltid med å gi det lille ekstra, og strekke oss så langt det er mulig for å gjøre kunden fornøyd, sier Sønsterud.

Sønsterud forteller at på Elkjøp interne kanaler legges det daglig ut historier fra kunder som har kommet tilbake med en ekstra takk; i form hjemmestrikkede ullsokker, marsipankaker eller vin.

Det synes han er gøy å lese.

For oss i Elkjøp er ukene før og etter jul veldig viktige

– Julehandelen kan være slitsom for både medarbeidere og kunder, da er det ekstra viktig å hjelpe hverandre, og man skal aldri undervurdere effekten av et vennlig smil, en hjelpende hånd eller en hyggelig samtale med en av våre kundesentermedarbeidere.

For Elkjøp er ukene før og etter jul veldig viktige.

– Da toppes salget og vi møter hundretusenvis av kunder landet over. Disse ukene er fylt med gode tilbud, og i år ser vi at det er ekstra viktig for mange med tanke på økte levekostnader og tynnere lommebøker for alle, sier Sønsterud.

God julestemning med pepperkaker og gode kollegaer! FOTO: Elkjøp

Å ta en pust i bakken

Derfor er det viktig for Elkjøp å gi rom for å ha det kjekt på jobb.

– Ledere og medarbeidere som stiller opp for hverandre, gir rom for å ta seg en pause og en pust i bakken når man trenger det. Ellers legger vi generelt til rette for å skape en kultur hvor vi har det gøy på jobb. Med gode kollegaer og humor tror vi at skuldrene senkes og motivasjonen øker.

Vi ønsker alle medarbeidere og kunder en riktig god julehandel!

Sønsterud forteller at de har stor respekt for at kundene har liten tid i denne travle perioden.

– Derfor har vi søkelys på å kunne hjelpe kunden der de ønsker å kontakte oss, det være seg via selvhjelp gjennom våre digitale løsninger, i butikk eller kontakt med våre dyktige kundesentermedarbeidere, sier han.

– Vi ønsker alle medarbeidere og kunder en riktig god julehandel!

Erik Gunset Sønsterud og kollega Mari Caroline Fribu. FOTO: Elkjøp