Bjarte Lyssand fra CustomerTrends, og Camilla Heidenreich Bommen fra SuperOffice Norge AS.
Bjarte Lyssand fra CustomerTrends, og Camilla Heidenreich Bommen fra SuperOffice Norge AS.

Nordens første studie av kundeservice Bedrift (B2B)

I samarbeid med SuperOffice skal CustomerTrends i gang med en europeisk studie av kundeservice for bedrifter. – Det er fantastisk å få muligheten til å dykke ned i en viktig med u-utforsket del av kundeservice, sier prosjektleder Bjarte Lyssand fra CustomerTrends.

Kundeserviceavisen treffer prosjektleder Lyssand, som er i gang med å utforme grunnlaget for studien.

Hvorfor en studie av kundeservice for bedrift?

– Fordi det ikke har vært gjort før, og fordi vi vet at det er et stort behov for viten og innsikt om B2B kundeservice. De aller fleste kundesentrene i Norge har fokus på privatkundemarkedet, og her gjør vi jevnlige studier for å se på trender og utvikling. Men for kundeservice Bedrift er det ikke gjort noen studier som vi kjenner til, forteller Lyssand.

– Måten å drive service for en bedrift skiller seg fra privat på flere områder, og det skal derfor bli svært spennende å undersøke dette området nærmere.

Bjarte Lyssand fra CustomerTrends. FOTO: Camilla Haugland

Hvilke deler av kundeservice vil dere belyse?

– Vi er nysgjerrige på mange områder, men i overskrifter ønsker vi å fokusere på teknologi, kanaler, medarbeidere, betjeningsstrategi, CX og hvordan kundesentrene arbeider med «VOC» – Voice of the customer, eller kundens tilbakemeldinger, forklarer Lyssand.

– Vi vet det er mange ledere av kundesenter for bedrift som er opptatt av disse spørsmålene, og vi vil gjerne lage en rapport som er til hjelp i et uoversiktlig strategisk terreng.

SuperOffice er også klare for å løfte frem kundeservice sammen med CustomerTrends.

– Med denne rapporten ønsker vi å fremheve viktigheten av kundeservice. Ikke bare for å hjelpe kunder med problemer, men også for å bidra til å danne sterkere kunderelasjoner, og til slutt inntekt, forteller Camilla Heidenreich Bommen, administrerende direktør i SuperOffice Norge AS.

Camilla Heidenreich Bommen, administrerende direktør i SuperOffice Norge AS. FOTO: SuperOffice Norge AS

– Vi tror at kundeserviceteamet er de sanne heltene for å skape sterke og langvarige relasjoner. Med denne rapporten vil vi gjerne se om dette også gjenspeiles i markedet og i selskapene som deltar i undersøkelsen, legger Bommen til.

Hva betyr det at studien går på tvers av flere europeiske land?

– For oss i CustomerTrends er det en stor milepæl å få anledning til å arbeide med en studie som går utenfor landets grenser. Det blir kjempespennende, og det gjør utvalget vårt større og derved funnene mer valide, sier Lyssand.

Lyssand forklarer at rapporten i utgangspunktet vil bli skrevet på engelsk, men vil oversettes til norsk om det viser seg å være et behov.

Når vil rapporten være klar?

– Vi skal gjøre alt vi kan for å ha rapporten klar i starten av andre kvartal 2023. Sammen med SuperOffice har vi laget en ambisiøs fremdriftsplan. Vi ønsker å sende ut spørreundersøkelsen like over nyttår, og gå i gang med analysene en måned senere, forteller Lyssand.

– Vi gleder oss veldig til å fortelle om resultatene, avslutter en entusiastisk Bjarte Lyssand.

 

 

Faktaboks

Faktaboks CustomerTrends: Konsulent og media selskap som ble startet i 2019 av personer som brenner for kundeservice. Gründerne har lang fartstid som ledere av kundeservice i selskaper som IF, Fjordkraft, Tryg, BKK og Nets. CustomerTrends deler viten og innsikt om kundeservice og CX, og arbeider målrettet for å bygge verdifulle relasjoner mellom kunder og virksomheter. 

Faktaboks SuperOffice: Et norsk IT-selskap som ble grunnlagt i 1989. Selskapet er en av Europas ledende leverandører av CRM løsninger til bedriftsmarkedet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, UK, Nederland og Sveits.