Lars Erik Viflat står bak POWERs kundeprogram og forteller at norske kunder har mye på konto som kan benyttes som rabatt under julehandelen.
Lars Erik Viflat står bak POWERs kundeprogram og forteller at norske kunder har mye på konto som kan benyttes som rabatt under julehandelen. FOTO: POWER

Har skapt kundelojalitet på rekordtid

På knappe to år har POWER bygget opp en enorm kundebase gjennom rabattprogrammet MyPOWER. – Lojalitetskundene står nå for nesten halvparten av omsetningen, sier POWER.

I november kjørte POWER sin første kampanje med ekslusiv rabatt for MyPOWER-kundene.

– I løpet av helgen fikk vi over 15.000 nye MyPOWER-medlemmer i Norge. Det er ny rekord for oss, sier Lars Erik Viflat, som leder arbeidet med CRM og kundeopplevelser på tvers av Norden i POWER.

Kunden i fokus

Viflat er en av motorene bak elektronikkjedens lojalitetsprogram, MyPOWER, som i løpet av knappe to år har bygget opp en medlemsbase på over 1,9 millioner medlemmer på tvers av Norden.

– Vi bygget opp MyPOWER på rekordtid da verden stengte våren 2020. På veien var vi innom mange ideer, og vi endte på en løsning som vi mener er bransjens beste og som har kunden i fokus, forteller han.

Mye å spare i dyre tider

Viflat legger til at norske kunder per nå har 46 millioner kroner stående på sine MyPOWER-kontoer som kan benyttes som rabatt under julehandelen.

– Her kan det være mye å spare for mange i en ellers dyr tid.

Halvparten av omsetningen

Viflat forteller at lojalitetskundene i snitt handler 3-4 ganger i året mot 1-2 ganger hos kunder som ikke har meldt seg inn, og at de nå står for halvparten av POWERs omsetning i Norge.

– Gode fordeler og muligheten til å opptjene en rabattsaldo som monner har vært nøkkelen, i tillegg til at kundeprogrammet er enkelt å forstå. Du får to prosent i fremtidig rabatt og ferdig med det, sier han.

– Vi har hørt om kunder som har handlet alt hos oss i en periode, og så cashet ut en komfyr gjennom saldoen sin i etterkant. Så det er faktisk store summer å hente for kundene.

At vi har en avmeldingsrate på under én prosent er en bekreftelse 

Han mener alt for mange lojalitetsprogrammer har innviklede vilkår og for dårlige fordeler.

– Skal man klare å skape lojale kunder, så må man sette seg selv i kundens sko. Klarer man både å skape en lojalitet gjennom god kundebehandling og et belønningssystem, vil kundene i større grad velge oss når de skal handle.

For POWER-kundene kan det være mye å spare om man melder seg inn i selskapets lojalitetsprogram. FOTO: POWER

Kundeløft har gitt resultater

MyPOWER er kun en del av et større løft på kundesiden i POWER.

Det siste året er det blitt igangsatt store prosjekter for kundeservice, hjemleveringstjenester og pant på elektronikk.

– POWERs vekstreise har vært rask og bratt, med mange nye butikker og medarbeidere med på laget på kort tid og midt i en pandemi. Nå har vi gjennomført et større kompetanse- og opplæringsløp som vi ser har gitt store resultater i form av kundetilfredshet, sier Viflat.

– Den reisen gleder vi oss til å fortsette på.

Vi skal utvikle programmet videre

Han røper også at det er store planer for MyPOWER-programmet fremover.

– Vi skal fortsette å utvikle MyPOWER og gjøre fordelene enda bedre. Målet vårt er jo å få alle kunder som handler hos oss inn i programmet. Til nå har vi delt ut mer enn 325 millioner kroner til kundene våre i Norden, og den summen skal opp, sier Viflat avslutningsvis.