Ruth Solveig Frågodt i Flesberg i Buskerud var den siste fasttelefonkunden igjen på kobbernettet. Hun har nå fått en ny hjemmetelefonløsning over mobilnettet.
Ruth Solveig Frågodt i Flesberg i Buskerud var den siste fasttelefonkunden igjen på kobbernettet. Hun har nå fått en ny hjemmetelefonløsning over mobilnettet. FOTO: Appolone Jerpseth

Ruth (89) tok den siste samtalen i kobbernettet

Ruth Solveig Frågodt på 89 år, fra Flesberg i Buskerud, fikk æren av å ta Norgeshistoriens aller siste telefonsamtale over kobbernettet. Telenor har nå stengt kobbernettet for egne kunder. – Det var i stor grad en kundestyrt beslutning, sier Telenor.

Ruth bor på en gård i skogkanten, og har siden 1980-tallet hatt fasttelefon. Men overgangen til mobilteknologi er ikke det som vekker bekymring hos henne.

Det som er viktig for henne er at teknologien fungerer og hun får ringt.

Et historisk øyeblikk

Både NRK, Laagendalsposten og Telenor var tilstede da Ruth skulle ta den siste telefonen på kobbernettet.

– Da Telenor i 2019 varslet myndigheter og kunder om at kobbernettet stenges for egne kunder fra utgangen av 2022, var det i stor grad en kundestyrt beslutning. Etter at nye teknologier over fiber og mobil ble tilgjengelig, var det kundene selv som valgte de mer moderne løsningene, sier Telenor.

Det var i stor grad en kundestyrt beslutning

Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge. FOTO: Martin Fjellanger / Telenor

Kundefrafallet, høyt strømforbruk med mye feil og høye vedlikeholdskostnader gjorde at beslutningen om å avvikle kobbernettet ble tatt.

– Kobbernettet var mange steder over 100 år gammelt, og ble i sin tid bygget for å tilby fasttelefon, og etter hvert bredbånd. Etter hvert maktet ikke kobbernettet å møte behovet for fart, stabilitet og kapasitet slik du som kunde forventer det, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

En æra er over

En annen som har fått erfare konsekvensene av Telenors modernisering, er Brage Bjørnbekk (22). Han bor utenfor allfarvei i Drevdalen i Trysil der det er manglende mobildekning.

Nå har han fått fiber fra Telenor rett i husveggen, og kan for første gang ha hjemmekontor fra jobben i Elverum, 110 km unna.

Det blir jo rart når det er helt borte

Brage Bjørnbekk i Drevdalen i Trysil fikk før jul endelig fiberlinje til hjemmekontoret, 110 km unna arbeidsplassen i Elveum. Her er han sammen med hunden Akita. FOTO: Martin Fjellanger Telenor

Ruth var den siste privatkunden igjen på kobbernettet, og den siste samtalen setter en strek for det som har vært hovednettet for telefonitjenester. Telenor forteller at kobbernettet på det meste hadde omtrent 2,2 millioner abonnenter.

– Det er en æra som er over. 142 år med noe som har betydd veldig mye for Norge som nasjon og for industriutvikling, sier moderniseringsdirektør i Telenor Norge, Arne Quist Christensen til NRK.

Telenor mener at de har funnet gode løsninger for de aller fleste kundene etter å ha gjort et krafttak innen fiber- og mobilutbygging de siste årene.

Dette vil ta tid, men vi kan forsikre at vi skal rydde opp

Telenor er nå godt i gang med å rydde opp i linjenettet som ikke lenger er i bruk. Etter krav fra myndighetene, må Telenor likevel frem til høsten 2025 opprettholde linjenettet og bredbåndssentraler for kunder i selskaper som har leid seg inn i kobbernettet.

– Dette vil ta tid, men vi kan forsikre at vi skal rydde opp, og miljøhensyn og ressursgjenvinning vil være førende i dette arbeidet, sier Engebretsen avslutningsvis.

Faktaboks

  • Telenor kunngjorde i 2019 å stenge kobbernettet ved utgangen av 2022 for sine egne kunder. På dette tidspunktet var det totalt 875.000 kunder igjen på det over 100 år gamle nettet og innen utgangen av 2022 var det redusert til drøyt 37.000 abonnenter. Dette er kunder av eksterne selskaper som leier seg inn for å levere bredbåndstjeneste i kobbernettet og som Nkom har pålagt Telenor å opprettholde tilgang for, i en overgangsfase frem til høsten 2025.
  • Den siste telefonsamtalen over kobberlinje ble tatt mellom 89 år gamle Ruth Solveig Frågodt og Sigve Brekke den 19. desember.
  • En av de siste Telenor-kundene med bredbånd over kobberlinje ble koblet ned 30. desember.
  • De siste kundene som manglet mobildekning, bor i Flesberg kommune og her ble ny basestasjon satt i drift 6. desember.
  • Den siste bedriftskunde-forbindelsen ble ordnet 28. desember med spesialantenne. Dette var til et settefiskanlegg i Nordland.
  • Den siste kunden som ventet på fiber, fikk dette 16. desember i Averøy kommune i Møre og Romsdal.
  • Telenor Norge er ISO 14001-sertifisert og alt arbeidet vi og våre samarbeidspartnere utfører er i henhold til kravene for denne sertifiseringen. Privatpersoner har ikke anledning til å fjerne utstyr selv.
    Les mer om dette her.