Jon Morten Melhus.
Jon Morten Melhus. FOTO: Fartein Rudjord

42 tips til mer kreativitet på jobben

Pandemien har endret måten vi jobber på. Derfor er det viktigere enn noensinne at ledelsen medvirker til at medarbeiderne er fornøyd, engasjert og har det gøy på jobben. – Humor er et nyttig, billig og effektivt virkemiddel for å bygge internkultur, sier foredragsholder Jon Morten Melhus. Dette mener han også kan smitte over på kundene!

– Arbeidsplassen trenger latter, skriver Alison Beard i Harvard Business Review.

– Latter lindrer stress og kjedsomhet, øker engasjement og velvære, og ansporer ikke bare kreativitet og samarbeid, men også analytisk presisjon og produktivitet.

Jon Morten Melhus forteller at åtte av ti har revurdert om jobben passer inn i livet deres i løpet av de siste to årene.

35 prosent er åpne for å skifte jobb, mens 15 prosent er på aktiv jobbjakt, viser en ny stor undersøkelse fra verdens største HR-selskap Randstad.

– Humor, som i studie etter studie har vist fører til både økt tillit mellom ledere og medarbeidere og større arbeidstilfredshet, er et nyttig, billig og effektivt virkemiddel for å bygge opp internkulturen etter to års sosial pandemitørke, sier Melhus.

FOTO: Pexels

Her er 42 enkle tips til hvordan dere kan skape en enda mer positiv, engasjerende, kreativ og morsom atmosfære på jobben:

  1. Skap begeistrings-tradisjoner med kollegene: Alle møtes kl 14:35 hver dag eller hver mandag til en quiz, sjokolade, is, cappuccino eller Pepsi Max.
  2. Bruk noen minutter hver dag på å spasere rundt i – og gjerne ut av – kontoret.
  3. Gjør kontoret eller arbeidsplassen din til et sted du trives: Heng opp bilder, morsomme beskjeder fra kolleger eller kunder, artige figurer, eller kanskje et falsk Faberge-egg, på skrivebordet.
  4. Le
  5. Gi komplimenter til noen kolleger hver dag
  6. Ikke si til andre eller om andre det du ikke vil at andre skal si til eller om deg
  7. Bli med på eller skap en jobb-aktivitet: Dart, fotball, sjakk, bridge, quiz, vinsmaking – det blir noe å glede seg til og noe å snakke med kollegene om.
  8. Start møtene med litt humor: Nerf-pistol, basketball-nett for papirkuler, partyfløyte, stor godteribolle, eller start møtet med en artig historie, vits eller Youtube-film for å få ned skuldrene før de alvorlige temaene overtar fokuset.
  9. Lag et belønningssystem for arbeidsglede og begeistring: Den som har oppmuntret kolleger, skapt flest smil hos kunder eller brukere, redusert stress etc.
  10. På hvert ukemøte med alle kollegene skal én person fortelle i 3 minutter om sin yndlingshobby, yndlingsbok, eller en annen interesse i privatlivet, så blir alle litt mer kjent med personen og ikke bare fagpersonen.
  11. Ta deg tid til å respondere når det skjer noe gøy: Det er lett å la den rasjonelle venstrehjernen ta styringen på jobben, men stopp opp og ta deg tid til å gi kolleger og kunder en mulighet til å se det morsomme eller absurde i en situasjon eller et problem.
  12. Nye omgivelser: Ta møtet på en kafé, i en park, mens dere går en tur. Tilbake på kontoret vil dere ha fått ny energi av å se andre omgivelser og få frisk luft
  13. Lunsj på et museum: Hvis du jobber i eller i nærheten av en by, er du sannsynligvis i nærheten av museer og gallerier. Når var sist gang du eller dine ansatte gikk på museum?
  14. Feiring og party: Finn gode unnskyldninger for å feire sammen; bursdager, ny kontrakt, kontrakten vi ikke fikk, det er torsdag, utendørs grilllunsj i februar, juleselskap i juni.
  15. Lotteri. På fredag -– eller kanskje mandag, det er da vi virkelig trenger hjelp – er det vinlotteri, ostelotteri, kakelotteri eller fri-etter-lunsj-lotteri. Noe å glede seg til
  16. Ekstrem kontor-makeover: Lysere og gladere farger, store grønne planter, inspirerende bilder på veggene og sunn snacks kan injisere positiv energi i et ellers trist kontor.
  17. Ikke snakk om jobben med kolleger når dere ikke er på jobb
    Om dere gjør hyggelige ting sammen utenfor jobben, ikke snakk om jobben. Bruk tiden til å bli bedre kjent med hverandre. Da jobber dere bedre sammen også.
  18. Oppmuntre kollegene til å legge arbeidet bak seg på slutten av dagen.
    Ansatte bør ikke være så opptatt av jobben at det påvirker familieliv og fritidsaktiviteter. Finn morsomme måter for ansatte å «lesse av» på slutten av dagen eller uken.
  19.  Arranger en avdelings-ekskursjon. Sørg for at det blir en teambyggende aktivitet, en inspirerende pause,–  eller kanskje en kreativ skattejakt
  20. Sett opp en softis-bar hver fredag i lunsjen eller ved arbeidstidens slutt. Eller servér vafler mandag morgen ( — det er jo da vi trenger hjelp og ekstra oppmuntring!)
  21. Chill med Grill! En gang i måneden er det utvidet utendørs lunsj med grilling av pølser, grønnsaker, fisk, sjokolade og spe på med musikk, krokket, badmington, og dårlige vitser.
  22. La ulike avdelinger eller team på rundgang selge saft eller vafler for å samle inn penger til veldedighet eller velferdskassen. Stimulér konkurranseinstinktene: Hvem selger mest?
  23. «Gullfiskbolle-fredager»: Lapper med navn på alle medarbeiderne legges i bollen, og ett navn trekkes hver uke for å bestemme hvem som får fri en time eller tre fredag ettermiddag. (Fredag ettermiddag går uansett med til å forberede lørdagen og helgen…)
  24. Arranger en ukentlig «sommerferie-lunsj» der folk deler planer for ferien, historier eller bilder fra forrige ferie. Fin inspirasjon for alle til fremtidige reiser og ferier.
  25. «StayCation»: Ta en fridag hvor du er turist i din egen by.
  26. «Foreldremøte»: Inviterer slektninger til åpent hus på jobben, med omvisning, la dem treffe kollegene dine og oppdage det nyeste og beste dere skaper på jobben din.
  27. Arrangér en «Verste Hawaii-skjorte»-dag og -konkurranse på jobben.
  28. Arranger skattejakt for nyansatte, som gjør at de må innom andre ansattes kontorer for å løse oppgaver eller hente ting til sitt eget kontor. Alle de nye kollegaene har satt av tid til en liten prat.
  29. Make My Day. Alle skriver sine ønsker for hva de vil gjøre hvis de vinner. Lappene legges i en hatt eller bolle, og hver måned trekkes en vinner, som får sitt ønske oppfylt.
  30. Foreldremøte: Alle ansatte tar med foreldrene på jobben en ettermiddag, for å vise hva man holder på med.
  31. Snakk bare svensk (eller en dialekt) én dag i måneden.
  32. Lei en mekanisk rodeo-okse i resepsjonen som besøkende kan øve på mens de venter.
  33. Finn en hemmelig venn. I løpet av de neste to til ti ukene skal du gi gode meldinger til denne, finne på noe hyggelig, overraske spontant eller planlagt, verdsette din venn.
  34. «Månedens spørsmål» på en tavle i kantinen: Hvilke bra filmer har du sett i det siste? Hva er din favorittsang fra 70-tallet? Hvis du kunne ta med en ting fra 1850, hva ville det være?
  35. Gutta lager damenes aften eller frokost – og omvendt.
  36. Hattedagen, slips, genser, bukser, sko: Alle har på plagget. Sørg for digital(e) kamera(er), bildene legges ut på intranettet. Avstemning om beste antrekk, vinneren kåres i lunsjen. Følg opp med en fotoutstilling på godt synlig vegg.
  37. Skipsklokke i avdelingen. Vi slår i den når vi har fått en stor ordre, eller når noe har gått bra eller noen har bursdag.
  38. Fellesfrokost i kantinen klokken 07.30, med spennende eller viktig informasjon fra ledelsen – eller bare for hyggens  skyld. Det serveres gratis speilegg og bacon og frisk frukt og annet snask.
  39. Ta med alle ansatte på formiddagskino. Legg igjen beskjed på svareren om at alle ansatte er på Spiderman.
  40. Vaffeldag: Overraskende steking og servering av ferske vafler en mandag morgen.
  41. Samarbeidsøvelser: Lag felles kunstverk med blanke ark og farger. Heng opp kunstverkene i resepsjonen, kantinen eller i korridorene.
  42. Feire bursdager, syng bursdagssang med helium-gass.

Les hele saken til Jon Morten her


Jon Mortens 42 tips er inspirert av følgende bøker og artikler:

Latterlig Lønnsomt
Begeistring!
http://uk.businessinsider.com/easy-ways-to-have-more-fun-at-work-2014-10?r=US&IR=T
http://www.agcareers.com/newsletters/creating.htm
https://www.americanexpress.com/us/small-business/openforum/articles/attitude-changes-everything-why-fun-at-work-can-mean-success-in-business/

Faktaboks

  • Jon Morten Melhus er en av Norges mest benyttede foredragsholdere, med allsidig bakgrunn som siviløkonom med bred ledererfaring, forfatter, entertainer og fotograf.
  • Han driver selskapet Humor & Lønnsomhet som trener ledere og medarbeidere i å skape mer begeistring på jobben.
  • Hans bakgrunn som siviløkonom og fra lederstillinger i næringslivet, sammen med erfaring som standup komiker og entertainer, har gitt god innsikt i betydningen av en humoristisk, motiverende og åpen kommunikasjonsform for å sikre medarbeidertilfredshet, nytenking og lønnsomhet. (Kilde: Begeistring.no)