Gro Heidi Skarstein, Seksjonsleder Kundebetjening Sbanken
Gro Heidi Skarstein, Seksjonsleder Kundebetjening Sbanken FOTO: Sbanken

– Kundeservice er hjertet i Sbanken

I 2022 vant Sbanken prisen fra KSIndeks for tiårets beste kundeservice. De har i tillegg vunnet flere priser for god service, i kategorien bank. – Med slike kåringer får vi innsikt, noe å jobbe mot og ikke minst noe å feire når vi lykkes med å komme på pallen, sier Gro Heidi Ø. Skarstein, leder for kundeservice i Sbanken.

– Det betyr veldig mye i form av at vi får en bekreftelse fra kundene på at de får Norges beste kundeopplevelse når de i dialog med oss. KSIndeks er for oss den gjeveste prisen å vinne, da den måles gjennom hele året og med det får så mange respondenter at resultatet er pålitelig, sier Skarstein.

Sbanken sikter mot pallen også i år.

Stolte ansatte

Skarstein forteller at de alltid har kjøpt rapporten, og ut fra resultatene har de jobbet med både å bevare, og utvikle seg der kundene har scoret dem noe lavere.

– Det har det vært kjekt å se at tiltakene har virket. Å levere tidenes beste resultat i 2021, der DNB hadde banket på Sbanken-døren, det er vi utrolig stolte over, sier hun.

Vi får innsikt, noe å jobbe mot og noe å feire når vi lykkes

– Det å vinne tiårets kundeservicepris var skikkelig gjevt for hele banken – det har blitt trukket frem i veldig mange sammenhenger og noe alle ansatte er stolte over å ha vært en del av.

Ansatte Sbanken jubler etter seier, under festmiddagen på Kundeservicedagene. FOTO: Sbanken

Hun legger til at kundeservice i Sbanken er hjertet i banken. Det sies ikke bare, det oppleves også slik.

– Kundene sammenligner kundeopplevelsen på tvers av bransjer, og vi jobber knallhardt hver eneste dag for å yte Norges beste kundeopplevelse til kundene våre. Med slike kåringer får vi innsikt, noe å jobbe mot og ikke minst feire når vi lykkes, sier Skarstein.

Bobler i glasset, stemning og motivasjon – Sbanken feiret storslått etter tiårets beste kundeservice

– Vi digger kundene våre

– Å få anerkjennelse for den jobben vi gjør hver eneste dag setter vi enormt stor pris på. Vi digger å snakke med kundene våre, så det å få en bekreftelse på at de også digger å snakke med oss er jo kjempegøy, sa Therese Rindal til Kundeserviceavisen etter at Sbanken vant tiårets beste kundeservice.

Det handler om å finne en løsning som passer kunden

Hun mener at det å yte god kundeservice handler om å forstå kundens behov, tilegne seg kunnskap som kommer kunden til gode og utfordre på vegne av kunden.

Therese Rindal, ansatt i Fagressurs Finans, Sbanken ASA. FOTO: Privat/Sbanken

– Det handler om å finne en løsning som passer akkurat den kunden man snakker med. Personlig tror jeg dette er oppskriften på god kundeservice og grunnen til at vi vant prisen, legger Rindal til.

– Vi vet at vi må fortsette å tilpasse oss og utfordre for at vi skal opprettholde den beste kundeservicen, men vi er mer motiverte enn noen gang nå.

Hvordan forbli på topp i kundetilfredshet? – Endring er nøkkelordet

Mål å komme på pallen

– Nye produkter er enkelt å kopiere, gode kundeopplevelser derimot kan ikke kopieres – de må skapes der og da hver eneste dag. KSIndeks er beviset på om vi lykkes med dette eller ikke, forsetter Skarstein.

– Lykkes vi ikke får vi god innsikt, og lykkes vi så er det utrolig gøy å feire suksessen sammen med alle som har vært med å bidra til Norges beste kundeopplevelse.

Vi har kundenes tilbakemeldinger tett på oss hver dag

Sbanken har derfor som mål å komme på pallen hvert eneste år.

– Vi måler kundenes tilfredshet hver eneste dag, og lytter til de tilbakemeldingene kundene gir. På denne måten har vi kundenes tilbakemeldinger tett på oss hver eneste dag, sier Skarstein.

– Kundeservicebransjen hadde mistet noe viktig dersom vi hadde mistet den denne innsikten. Vi ville mistet innsikt som bringer kundeservicebransjen videre, avslutter Skarstein.


CustomerTrends er ansvarlig for KSIndeks.

Her kan du lese mer om KSIndeks

Faktaboks

KSIndeks målingen startet i 2010.

Kantar har vært ansvarlig for KSIndeks frem til 2021. I 2022 overtok CustomerTrends stafettpinnnen, og vil være ansvarlig for KSIndeks og prisutdelingen i 2023.

KSIndeks måler egne kunders tilfredshet med kundeservicen og viktige drivere rundt dette

Kilde: KSIndeks.no