– Når vi ser på statistikken fra 2022, ser vi at andelen refinansieringslån (det vil si lån kundene bruker til å legge om eller samle lånene sine) fortsatt var høy, nærmere bestemt noe i overkant av 72 %, sier Zensum.
De legger til at etter refinansieringslån var det vanligst å låne til oppussing, som stod for 9,9 % av andelen formidlede lån.
– Den største økningen så vi blant kunder som lånte til reiser. Andelen formidlede lån som ble brukt på reiser gikk fra 0,1 % i 2021 til 1,5 % i 2022, en økning på 1500%.
Økning i etterspørsel
Zensum la merke til at mesteparten av de formidlede lånene gikk til å betale ned eksisterende gjeld. Dette mener de kan tyde på at behovet er stort blant kundene for å samle lån og kredittgjeld.
– Vi har sett en generell økning i etterspørselen på markedet, hvor flere privatpersoner velger å gå gjennom økonomien sin i en verden preget av usikkerhet med pandemi, høy inflasjon, høyere renter og dyre energipriser, sier Leif Eliasson, administrerende direktør i Zensum.
– Målgruppen vi har å gjøre med virker også å være en bevisst gruppe med kunnskap om fordelene ved å sammenligne, forhandle om og samle lån. Daglig møter vi fornøyde kunder som vitner om de store fordelene med å innfri lån og kredittgjeld samt redusere kostnadene», sier han.
Forbedre kundenes situasjon
Zensum innførte «Zensumkravene» for tre år siden. Dette var selskapet sin egen kravmerking og en liste som de stiller til seg selv og långiverne de samarbeider med
Gjennom disse kravene har de som mål å alltid jobbe for å forbedre kundens økonomiske situasjon.
– Gitt den usikre verdenssituasjonen og den bevisste målgruppen vår, tror jeg også at vi har mye godt å tilby kundene våre, blant annet nøye utplukkede långivere som oppfyller målgruppens behov for å refinansiere dyr gjeld, legger Eliasson til.
– Helt siden Zensumkravene ble innført i 2020 har vi utelukkende valgt å samarbeide med långivere som oppfyller våre krav om forsøk på å forbedre kundenes økonomiske situasjon, avslutter han.