I et blogginnlegg forteller Adecco om hvordan mange bedrifter har blitt tvunget til å tenke nytt både rundt miljø, bærekraft og fleksibilitet i arbeidslivet.
– Teknologien for fjernarbeid og hjemmekontor har gjort store fremskritt og gjør det mulig å jobbe på nye måter. 2023 blir et år med fortsatt store utfordringer, men også store muligheter for ledergrupper og bedrifter, sier de.
Overlevelse og quiet quitting
Det er økonomisk og politisk uro i næring- og arbeidslivet. Dette fører til usikkerhet blant mange.
De mener at opplæring er viktig, og at kunnskap og det å lære nye ferdigheter kan påvirke i positiv retning på ansattes lojalitet og motivasjon.
– Når det gjelder arbeidsstyrker, spår analytikerne at det kan være en god tid for yngre mennesker. Arbeidsgivere har ikke luksusen av å velge kandidater med lang erfaring, noe som favoriserer nyutdannede og juniorkompetanse som kan videreutdannes internt om nødvendig, sier Adecco.
Quiet quitting har også vært en trend i arbeidslivet i det siste.
– I stedet for å si opp, slutter ansatte å være ambisiøse og konsentrerer seg om de få oppgavene som absolutt må gjøres. Mange arbeidsgivere har forsøkt å introdusere mottiltak med ulike formål, for eksempel å motvirke utbrenthet og å øke motivasjonen, sier Adecco.
– De aller største arbeidsgiverne som McDonald’s, Nestle og GE har lansert store interne opplærings- og coachingprogrammer på mange nivåer i selskapet.
Medarbeideren i fokus
– Å ha medarbeidernes karriereutvikling i fokus og å kommunisere bedre om disse spørsmålene vil være nødvendig for ledere og HR-ledere, sier Adecco.
– Etter hvert som HR øker i status, vil vi også se at bedrifter som til nå ikke har hatt en HR-sjef eller HR-representant i ledergruppen vil se dette som en selvfølge.
Som en av trendene for 2023 ser de videre at psykisk, fysisk og økonomisk helse og bærekraft er viktig for mange mennesker i dag.
– En empatisk lederstil som tar hensyn til de ansattes hele karriere og personlighet lønner seg i form av mer lojale medarbeidere og redusert risiko for at misfornøyde medarbeidere uttrykker seg negativt på sosiale medier, mener Adecco.
Oppsummert for 2023 tror de at året kommer til å bli preget av store endringer og utfordringer.
– Den beste måten for bedrifter å beskytte seg selv og sin vekst på er, akkurat som i 2022, å fortsette å utvikle den kompetansen som allerede finnes i egen organisasjon og å investere i personalets fysiske og psykiske velvære, sier de avslutningsvis.