pexels-porapak-apichodilok-346885
FOTO: Pexels

Tilgjengelig service og trygghet er viktigere for reisende

– Vi søker oss til andre typer reisemål, ser verdien av billetter som kan avbestilles eller ombookes og har endret prioriteringene våre, forteller Ticket. De har gjort en stor trendrapport, om nordmenns reisevaner.

– Reisebransjen har de siste årene vært sterkt påvirket av omverdenen, og ikke minst har nordmenns adferd og tilnærming til reiser blitt påvirket. I tillegg til Covid-19 har uro, krig og økonomi påvirket vår reiseatferd, sier Ticket.

– Det vi derimot ser er at det som skjer i verden har påvirket hvordan folk bestiller reiser og hvor de vil reise, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Kundene ønsker trygghet

– I 2022/23 har vi merket et økt behov for trygghet ved bestilling av reiser, da de siste årene dessverre har bestått av mange uforutsette hendelser. Trenden med økt behov for fleksible, trygge bestillinger fortsetter inn i 2023, der mange har erfart hvor viktig det er å ha tilgang til råd og bistand dersom noe uforutsett skjer, sier Ellen Wolff Andresen.

– Personlige service- og rådgivningsmuligheter (14 prosent) samt reiseselskapets tilgjengelighet via telefon og e-post (19 prosent) har også dukket opp som viktige faktorer som bestemmer hvor man bestiller reisen.

Ellen Wolff Andresen
Markeds- og administrasjonssjef – Markedsføring, kommunikasjon og PR
Ticket Feriereiser. FOTO: Ticket

Dette har blant annet ført til at en større andel velger å bestille charter- eller pakkereise i stedet for å bestille fly og hotell hver for seg.

På spørsmål om hva som var viktigst ved bestilling av reise, svarte fortsatt flest at pris er viktigst, men omtrent like mange sier at en seriøs og veletablert aktør er veldig viktig i 2023.

– Den største endringen i bestillingsatferd er at 18 prosent oppgir at de nå alltid sørger for å bestille av- eller ombookingsbare billetter slik at man har mulighet til å ombestemme seg dersom noe skjer i verden eller i privatøkonomien, sier Ticket.

Frykt og usikkerhet preger noe

– Før pandemien oppga 39 prosent at de hadde endret reisevaner på grunn av frykt for terrorhandlinger eller terrortrusler, tett fulgt av klimautfordringer, oppgitt av 28 prosent, sier Ticket.

– I årets undersøkelse nevner bare 11 prosent klimautfordringer som en faktor som påvirker reisen deres, mens kun 6 prosent oppgir terrortrusler. I tillegg til pandemien er det nå krigen i Europa og den økonomiske situasjonen som har fått oss til å endre reisevaner.

FOTO: stockphotokae – stock.adobe.com

Ticket kan melde at den aller største innvirkningen på feriereisene i 2023 har de økte matvarepriser, tett fulgt av økte strømpriser, høyere boliglånsrenter og redusert inntektsverdi.

– 29 prosent oppgir at den økonomiske situasjonen ikke vil påvirke feriereisene deres i det hele tatt og 68 prosent oppgir at de fortsatt har tenkt å reise, men tilpasser hvordan og hvor de reiser. Bare 8 prosent har til hensikt å avstå helt fra feriereiser til utlandet i 2023, avslutter Ticket.

Ti på topp land

1.    Spania (1)

2.    Thailand (2)

3.    Storbritannia (4)

4.    Tyskland (10)

5.    Hellas (ny)

6.    Italia (9)

7.    Tyrkia (6)

8.    Danmark (ny)

9.    Sverige (ny)

10.  USA (3)

Kilde: Tickets bookingstatistikk. Bestillinger gjort i perioden 1/11-22 – 31/1-23, sammenliknet med samme perdiode i 2019-2020.