– Det aller viktigste er at vi har flinke medarbeidere som trives på jobb. Det er de som hver eneste dag sørger for gode øyeblikk for våre gjester, sier Johansen.
– Vi ser person, ikke lengde på CV.
Den første McDonald’s-restauranten i Norge åpnet i Nedre Slottsgate i Oslo, 18. november 1983.
Siden den gang har det vært innom over 50 000 ansatte.
– Våre medarbeidere kommer fra ulike bakgrunner, med ulik erfaring. Vi vektlegger mest hvem de er som person, ikke hva som står på vitnemålet eller hvor lang CV de har. Å jobbe hos McDonald’s gir verdifull erfaring og mulighet til utvikling, forteller kommunikasjonssjef Johansen.
– Til sommersesongen må vi rekruttere flere medarbeidere, noe som er veldig hyggelig. Det gir mange unge en fin anledning til å få seg sin, kanskje, aller første sommerjobb, noe som igjen gir dem verdifull erfaring videre i livet. Det er vi stolte av.
Mange hos oss tar ansvar for å skape godt arbeidsmiljø og trivsel
Med over 4000 medarbeidere – hvordan tar dere vare på alle?
– Vi har et omfattende opplærings- og lederutviklingsprogram – også kjent som «McDonald’s Business School». Gjennom skolen gir vi verktøy til å være en god leder. Det gjør at mange tar ansvar for å skape godt arbeidsmiljø og trivsel. Det er enormt viktig, forklarer Johansen.
Tilbakemeldinger er velkommen
– Det skal være enkelt å gi oss tilbakemeldinger. Alle tilbakemeldinger blir satt stor pris på, det gjør at vi kan forbedre oss og sikre utvikling, forteller Johansen.
I hvilke kanaler kan folk kontakte McDonalds?
– Vi er tilgjengelig på telefon, e-post, kontaktskjema, McFeedback, Facebook og Instagram. Vi får henvendelser om alt fra åpningstider, ønske om å feire bursdag, teknisk hjelp i McDonald´s-appen, til opplevelse i restaurant som ikke samsvarte med forventningene, sier Johansen.
Kundesenteret sender over rapport til restaurantene for å gi status
– Kundesenteret vårt er lokalisert på Sagene hos Loyalty. Teamet består i dag av fire personer. De siste 6 måneder har vi mottatt rundt 2300 henvendelser.
Dette arbeidet blir videreformidlet videre i organisasjonen, til oppfølging og utvikling.
– Restaurantene våre får tilsendt en rapport med oversikt over status og deres utviklingsområder. Rapporten inneholder blant annet hva kundene tar kontakt om og hvordan utviklingen på dette har vært, sier Johansen.
Et stort samfunnsansvar
– Vi skal skape så gode gjesteopplevelser at folk ønsker å komme tilbake. Det er målet vår, sier Johansen.
McDonald’s sier at de heier på norsk landbruk, og er samarbeidspartner til den norske bonden. De mener at de har servert gjestene kvalitetsråvarer i 40 år.
Det er medarbeiderne våre som hver dag møter gjestene
– Vår verdikjede går hele veien fra jord til bord – fra de som leverer norske råvarer til maten vår, til gjestene som får maten servert av våre medarbeidere. Som et av verdens største selskaper, har vi både internasjonalt og i Norge mulighet til å drive positiv endring, sier McDonald’s på sin hjemmeside.
– God kundeservice er at våre gjester opplever kvalitet i alle ledd. Det aller viktigste er at vi har flinke medarbeidere som trives på jobb. Det er de som hver eneste dag sørger for gode øyeblikk for våre gjester, sier Johansen avslutningsvis til Kundeserviceavisen.
(Denne saken ble første gang publisert 14. september 2022)
Faktaboks
McDonald’s første restaurant i Norge ble åpnet i Nedre Slottsgate i Oslo den 18. november 1983.
Food Folk Norge AS forvalter merkevaren McDonald’s i Norge. Deres 77 restauranter strekker seg fra Kristiansand i sør til Steinkjer i nord. Det gjør dem til en av Norges største restaurantkjeder.
Siden de åpnet dørene, har over 50.000 nordmenn jobbet i McDonald’s. I 2020 hadde der en årlig omsetning på 2 305 mrd. kroner.
(McDonald’s)