Erik Andreassen-Perez, daglig leder Prisguiden.no.
Erik Andreassen-Perez, daglig leder Prisguiden.no. FOTO: Klarna

Kraftig endring i kundenes handlevaner

En fersk undersøkelse fra Klarna melder at flere nordmenn opplever at deres månedslønn nå varer kortere enn den gjorde for bare ett år siden. – Tøffere økonomiske tider har ført til endrede handlevaner og økt bruk av prissammenligningstjenester på nett.

– Vi så det før jul, og har sett det i de første månedene i 2023, at tøffere økonomiske tider også fører til at langt flere handler smartere og er mer prisbevisste, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

– Både bruken av prissammenligningstjenester på nett, og hva vi faktisk søker etter av konkrete produkter, viser dette.

– Kundene shopper smartere

Hele 4 av 10 nordmenn oppgir at månedslønnen ikke strekker til hele måneden. 64 prosent av disse sier at lønnen nå varer kortere enn for ett år siden.

Det er de yngre aldersgruppene (18-42 år) og kvinner som er overrepresentert blant dem som

De økonomiske tidene nå kan være med å forandre handlemønsteret på en varig måte

Hele 62 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de nå bruker mer tid og research når de skal foreta et kjøp enn de gjorde for 12 måneder siden, som Prisguiden. Av disse oppgir hele 97 prosent at de vil fortsette med dette også i tiden fremover.

– Det kan tyde på at de økonomiske tidene vi går gjennom nå, kan være med å forandre handlemønsteret til mange på en mer varig måte – ved å benytte seg hyppigere av smarte verktøy som enkelt gir deg oversikt over egen bruk, eller best pris på produktet du er ute etter, sier Elvestad.

– Da kan du vente med å kjøpe om sjansen for å gjøre et bedre kjøp senere er større. Det er i så fall positivt at vi alle tar mer bevisste valg og shopper smartere.

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge. FOTO: Klarna

Økt interesse for brukt og demo

Ifølge Prisguidens egen prisekspert, Erik-Andreassen Perez, er også et mer prisbevisst handlemønster synlig i nordmenns søkestatistikk.

De mest søkte produktene var de nyeste Apple iPhone-modellene, Airfryere og propanbeholdere.

Nordmenn søker gjennomgående etter rimeligere produkter

– Det er spesielt to klare utviklingstrender blant de mest søkte produktene i år – sammenlignet med i fjor. Det viktigste er at nordmenn gjennomgående søker etter rimeligere produkter nå enn da, sier Andreassen-Perez.

Kunder viser også en økt interesse for brukte produkter og demovarer, til reduserte priser.

– Interessen for dette har nærmest bare økt i takt med de økte renteutgiftene som mange har fått. Det er en perfekt måte å handle på – som både sparer lommeboken og miljøet, sier Andreassen-Perez avslutningsvis.

FOTO: Klarna

Dette er de 20 mest søkte produktene så langt i 2023**

1. Sony PlayStation 5
2. Bjørkeved 15 kg / 40 liter
3. Oakley Flight Deck, skibriller
4. Holzweiler Besseggen
5. Cosori Premium Airfryer
6. Hoka One Clifton 8 (Herre)
7. DB The Strøm 30L, sekk
8. Apple iPhone 13 128 GB
9. Sony WH-1000XM4, øretelefoner
10. Ralph Lauren Pullover Hoodie
11. Apple iPhone 13 Pro 128 GB
12. Apple iPhone 11 128 GB
13. Oakley Line Miner, skibriller
14. Propanfylling Kompositt Innbytte 10kg
15. Hoka One Clifton 8 (dame)
16. DB The Strøm 20L, sekk
17. Hogwarts Legacy, spill
18. Samsung Galaxy S22 Ultra 256 GB
19. Apple iPad 64GB (2021)
20. Monster 24x500ml, energidrikke

* Den representative undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyseforetaket Dynata for Klarna i februar 2023. 1002 nordmenn over 18 år deltok i den web-baserte undersøkelsen.

**1. januar-23.mars 2023, Prisguiden