5-minuttstesten (5)
FOTO: Pexels

Får du rask hjelp når skaden skjer?

Uhellet er ute. Du står der med en skade på bilen, og trenger hjelp. Du finner frem telefonen og ringer forsikringsselskapet ditt. Men hvor lenge må du vente? Vi har testet noen av Norges forsikringsselskaper: IF, Frende, Tryg, Eika, Fremtind, Tide, Codan, Gjensidige, KLP, Nordea, Watercircles, Enter, Granne, JBF og Storebrand.

 I denne ukens 5-minuttstest ringte vi forsikringsselskaper, for å se hvor lang tid det tar før vi fikk svar. Vi valgte «skade på bil privatkunde» som case — og baserte derfor alle valg i tastemenyene på dette.

Vi venter ikke lenger enn 5 minutter, så her er det bare til å spenne seg fast og si klar, ferdig, gå!

Taste taste taste

Noe av det første som kan oppsummeres i denne ringetesten er at det er veldig mange tastevalg i tastemenyen hos de aller fleste forsikringsselskapene. Her var det hos mange både syv valg, fem valg, fire valg og flere omganger med lange tastevalg.

Det tok ofte opptil to-tre minutter av tiden vår, kun med tastevalg.

Her var det veldig varierende i opplevelsen videre. En får beskjed om 74 minutters ventetid, en står som nummer 25 i køen, mens en annen kommer gjennom på kun 26 sekunder.

Noen av selskapene har ventemusikk, men det var neimen ikke alle. Her var det mye summetone og venting. Det skal sies at det er klapp på skulderen til de aller fleste, for å ha mulighet for jevnlig tilbud om call-back når ventetiden blir lang.

Men, noe som kan hjelpe på opplevelsen når man må vente er å vite HVOR du er i køen. Lønner det seg for meg å vente i køen, eller bør jeg velge call-back? Er jeg nummer fire, er jeg nummer 40 eller er jeg neste person ut i køen?

Her er det litt forbedringspotensiale hos mange.

Hos enkelte selskaper fikk man tilsendt en sms kjapt etter at samtalen var i gang, etter at man hadde valgt «skade». I sms-en var det lenke til skademeldingsskjema på nett, for å gjøre prosessen enklere. Et godt tilbud, dersom man skulle ha muligheten til å gå over til nett.

Men her var det dessverre ikke aktuelt. Telefonen var valget.

FOTO: Pexels

Har du ringt til deg selv?

To ting som var litt merkelig:

Hos et av selskapene fikk man bare beskjed om å ringe et annet nummer for å få hjelp med skade. Etter at telefonnummeret var lest opp, sa de takk og la på.

Når man først ringer nummeret som blir oppgitt går det kjapt. Men man bruker litt tid på å først ringe et nummer, for så å måtte notere det neste og sette seg inn i ny tastemeny. Greit nok, så lenge man får notert det nye nummeret.

En annen litt merkelig ting var stemmen som snakket i talemenyen hos et av selskapene. Her var det tre ulike stemmer: først en «robot-stemme», så en kvinne som snakket og innimellom kom det en mannsstemme for å opplyse om at det var stor pågang.

Det gjør det kanskje litt rotete, for det virker som at det er litt «klipp og lim» i talemenyen.

Når ventemusikken også hos et av selskapene har veldig dårlig lydkvalitet, så kan man lure litt på om selskapene tester seg selv, for å høre hvordan det er å være kunde.

Det er noe vi kan anbefale til de fleste: ring til ditt eget selskap, og test hvordan du selv opplever det.

FOTO: Unsplash

Raske på avtrekkeren

Når det skal sies så var det noen som var meget rask i denne runden.

Fire av selskapene klarte å svare oss under ett minutt! Dette var JBF på 54 sekunder, Sedgwick, som har skadehåndtering hos Tide Forsikring, på 52 sekunder, Watercircles på 47 sekunder og Granne på 26 sekunder.

Sistnevnte var tidligere Møretrygd, som nå har byttet til Granne Forsikring. Her var det kun ett tastevalg, og svar ganske med en gang. Imponerende!

Oppsummert: de fleste forsikringsselskaper har veldig mange tastevalg. Spiss ørene, smør deg med tålmodighet og ikke bli skuffet dersom du ikke får noe ventemusikk mens du venter.