Nordic Choice ble grunnlagt rundt 1990 og har siden den gang vært en populær hotell-kjede blant mange reisende kunder, og rangert som den nest største hotellkjeden i Norden.
22. mai skifter de navn til Strawberry.
– Strawberry kommer med ambisjoner for både gjester, ansatte og medlemmer som jeg tror vil revolusjonere markedet, sier Anna Spjuth, som skal lede merkevare- og konseptutviklingen videre.
– Vi skal være i førersetet
Nordic Choice kaller seg en rebell i hotellbransjen, med et varmt bankende hjerte. Dette ønsker de å videreføre, bare nå med nytt navn og utvikling av merkevaren.
Eier av Nordic Choice, Petter Stordalen, sier følgende om ambisjonene og endringene fremover:
Petter Stordalen, eier av Nordic Choice. FOTO; Hans Olav Forsang FOTO: Hans Olav Forsang
– Det holder ikke lenger å bare tilpasse seg. Vi skal være i førersetet. Vi skal være best i klassen på hotellopplevelser. Og vi skal utfordre rollen vår som reiselivsaktør med mål om å bli mer relevante, for flere, oftere. Derfor markerer Strawberry en ny og spennende æra for oss, sier Stordalen.
I navnebyttet forteller Nordic Choice at det ligger en ambisjon om å bli startstedet for opplevelser innen hotell, møter, restaurant, velvære, reiser, aktiviteter, kultur og andre opplevelser i Norden.
– Det er få forunt å gi seg på topp, så vi setter stor pris på at vi har klart å levere gjesteopplevelser som settes pris på som Nordic Choice Hotels. Nå skal vi det neste året jobbe for å vise våre gjester at vi kan bli enda bedre med nytt navn og merkevare, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i kommende Strawberry.
– Vår oppgave er å tydeliggjøre kjedene våre, servicetilbudet og konseptene våre ytterligere. I det arbeidet skal vi også se på muligheten for å lansere nye merkevarer og kjeder, sier Katalin Paldeak, Chief Operating Officer i Nordic Choice Hotels. FOTO: ANTON SOGGIU
Ønske om at gjestene skal velge selv
– Spjuths erfaring med varemerkebygging, hennes driftskunnskaper og hotellerfaring gjør at vi får inn en helt riktig profil til å lede denne viktige og svært sentrale delen av prosessen ved å skape det selskapet vi har ambisjoner for med å bli Strawberry, sier Katalin Paldeak, Chief Operating Officer i Nordic Choice Hotels.
– Å få muligheten til å lede utviklingen av både eksisterende og nye merkevarer og konsept i det som er den mest spennende satsingen innen reiseliv og opplevelser, er en fantastisk tillit som jeg måtte takke ja til, sier Anna Spjuth om dette.
Torgeir Silseth, adm.dir. i kommende Strawberry.
FOTO: Anton Soggiu
Satsningen er en del av ønsket om å fortsette veksten kjeden har hatt de siste 25 årene.
På Norsk Kundebarometer viste kundene også at de har vært fornøyde med kjeden. Nordic Choice fikk i år en score på lojalitet på 86,8 av 100. De scoret også høyt på tilfredshet, noe som førte til at de scoret høyest i bransjen totalt.
– Når vi nå endrer navn og strategisk retning, kan jeg garantere at våre medlemmer kommer til å få flere og enda bedre fordeler fremover. Vi har en rekke nye partnere og avtaler som vi gleder oss til å lansere, forteller Silseth.
– Vår oppgave er å tydeliggjøre kjedene våre, servicetilbudet og konseptene våre ytterligere. I det arbeidet skal vi også se på muligheten for å lansere nye merkevarer og kjeder. Det vil også gjøre det enklere for gjestene å velge den opplevelsen de ønsker for sine ulike reiser.