Totalt skulle Norges beste kundeservice innen «bank», «forsikring», «mobil», «bredbånd», «strøm», «TV», «reise», «offentlig», «åpen klasse» og «årets kundeservice» kåres.
Stemningen var god under festmiddagen, med komiker Christian Mikkelsen som programleder. Latteren satt løst, og hele 450 oppmøtte fra kundeservicebransjen var glade for å kunne treffes.
Stor jubel blant vinnerne
Det var komiker Christian Mikkelsen som var programleder under festmiddagen på Kundeservicedagene, og under kåringen av Norges beste kundeservice i KSIndeks.
I en tid med strammere økonomi og mer utrygghet i verden er det for mange kunder ekstra viktig å føle seg godt ivaretatt av banken sin.
Topp 3 i kategorien «bank» var Sbanken, Bank Norwegian og Sparebank 1.
Den som kunne slippe jubelen løs i denne kategorien, var ingen ringere enn fjorårets vinner av tiårets beste kundeservice; nemlig Sbanken.
Det er en hard kamp om å være best i forsikringsbransjen. For skulle uhellet være ute, eller man trenger hjelp, så er forsikring noe vi alle trenger — uansett.
I kategorien «forsikring» kunne vi blant topp 3 finne Frende Forsikring, If og Storebrand.
Vinneren ble Frende Forsikring.
Nærmest alle nordmenn har en telefon i hånden, og har derfor behov for gode abonnementsløsninger, rask dekning og den beste hjelpen når ting ikke er som det skal.
I toppen blant kategorien «mobil» var Fjordkraft, Ice og Talkmore.
Kundenes favoritt av KSIndeks-prisen for kategorien «mobil» ble Ice.
Bredbånd har gått fra å være noe som kan være fint å ha hjemme, til noe som har blitt essensielt for å kunne utføre sitt daglige arbeid. Derfor er det ekstra viktig at kundene får den hjelpen de trenger.
Topp 3 dette året blant kundenes favoritter var Altibox, Telenor og NextGenTel.
Vinneren ble Altibox.
Med økte renter, høye strømpriser, frustrerte kunder og strammere økonomi, har det ikke vært lett å være kundeservicemedarbeider i strømbransjen. Derfor var det ekstra spennende hvem som kunne slippe jubelen løs i kategorien «strøm».
Topp 3 dette året var Lyse, Fortum og Gudbrandsdal Energi.
Den store vinneren ble Gudbrandsdal Energi.
Tilfredsheten med kundeservice i TV-bransjen blir påvirket av mange faktorer. For noen er TV-en kanskje det største samlingspunktet for familien. Men kundeservice vil kundene uansett ha.
I kategorien «TV» var disse virksomhetene blant topp 3: Allente, Altibox og Telenor.
Det var en tydelig stolt Allente som stakk av med seieren.
Etter nedstengninger, restriksjoner, streiker og begrensede muligheter for å reise de siste årene, har det vært tøft for reiselivsbransjen å holde hjulene i gang
Da var det godt å kunne hylle vinneren av kategorien «reise».
Topp 3 til å vinne var Vy, Ving og Color Line.
Den store vinneren ble Color Line.
Når de norske veiene ikke er som de skal, bilen må omregistreres, skattemeldingen blir for vanskelig å mestre alene, eller helseløsninger og utstyr må oppgraderes, så må noen hjelpe kundene.
I kategorien «offentlig», var det blant topp 3 Sykehuspartner, Statens Vegvesen og Skatteetaten som var blant topp 3.
Vinneren ble Sykehuspartner.
God kundeservice settes alltid pris på, uansett bransje. Kundene forventer god tilgjengelighet, ønsker informasjon om tjenester og vil gjerne ha veiledning i verdensklasse når de trenger det.
I kategorien «åpen klasse» var favorittene til å vinne følgende: Verisure, Sector Alarm og Toyota.
Og den som kunne strekke hendene i været og juble, var Toyota.
To priser på én kveld
Den høythengende prisen «årets kundeservice» er ikke en pris det er lett å vinne. Dette er den virksomheten som totalt sett har vært best blant kundene i undersøkelsene til KSIndeks.
Derfor var det ekstra spennende hvem som skulle ta prisen med seg hjem.
Den store vinneren ble en tidligere vinner fra kvelden, nemlig Toyota. Med to priser denne kvelden var det tydelig at Toyota har ytt særlig god service for kundene.
– Vi har alle noe til felles
Dette var den niende gangen Kundeservicedagene ble arrangert, i regi av Tekna. Konferansen ble avholdt i Oslo 10.-11.mai, og er et stort høydepunkt og samlingspunkt i løpet av året for mange.
Særlig med den store festmiddagen og kåringen på kvelden.
– Kundeservice er et vidt begrep. Men selv om man er i forskjellige bransjer, så har man mye til felles. I hvert fall dette: alle har kunder. Derfor kan vi høste og lære av hverandre, og det kan være nyttig å høre hvordan alle jobber hos seg, og hva de er interessert i, sier prosjektleder Kristin Haug.
– Det er noe med å ta del i denne opplevelsen sammen. Vi er glade for å jobbe med så mange spennende aktører innenfor kundeservice, sier Haug avslutningsvis.
CustomerTrends eier Kundeserviceavisen, og var ansvarlig for KSIndeks 2023
Dette er KSIndeks:
Norsk Kundeserviceindeks (KSIndeks) er Norges største syndikerte kundeservice-undersøkelse. Det stilles spørsmål til cirka 40 000 personer i året om de har vært i kontakt med kundeservice siste 14 dager.
Cirka halvparten av kundene oppgir at de har vært i kontakt med et kundesenter de siste 14 dagene. Det er disse kundene som da i neste omgang danner grunnlaget for svarene i KSIndeks.
KSIndeks måler eksisterende kunders opplevelse av den servicen som er blitt gitt av bedriftens kundesenter/ kundeservice/kontaktsenter. Det er altså bedriftens egne kunder som gir tilbakemeldinger på hvordan de opplever kundeservice. Tilbakemeldingene har derfor stor verdi for bedriftene.
KSIndeks-målingen startet i 2010. Kantar har vært ansvarlig for KSIndeks frem til 2021. CustomerTrends overtok ansvaret i 2022, mens Kantar fremdeles gjør datainnsamlingen.
(Kilde: KSIndeks.no)