Toyota ble kveldens store vinner med hele to priser: vinner i "åpen klasse" og "årets beste kundeservice". Fra venstre: Steinar B. Christensen (daglig leder Customertrends), Johnny Furuseth (koordinator customer experience Toyota Norge), Tor Erik Neprud (head of customer experience, Toyota Norge), Christian Mikkelsen (programleder for prisutdelingen) og Silje Abrahamsen (markedsdirektør LeadDesk).
Toyota ble kveldens store vinner med hele to priser: vinner i "åpen klasse" og "årets beste kundeservice". Fra venstre: Steinar B. Christensen (daglig leder Customertrends), Johnny Furuseth (koordinator customer experience Toyota Norge), Tor Erik Neprud (head of customer experience, Toyota Norge), Christian Mikkelsen (programleder for prisutdelingen) og Silje Abrahamsen (markedsdirektør LeadDesk). FOTO: Preben Torgalsbøen - Tekna

Kundene har talt: Dette er de beste på kundeservice i Norge

Under festmiddagen på Kundeservicedagene 2023 10. mai i Oslo, ble det endelig klart hvem som vant priser gjennom KSIndeks. Det er ingen jury, men kåringen baserer seg på kundenes egne tilbakemeldinger på kundeservice og kundesentre i Norge. – Det var en utrolig kjekk kveld, og alle var veldig happy! uttaler Steinar B. Christensen, daglig leder i CustomerTrends, som hadde ansvaret for KSIndeks 2023.

Det var knyttet stor spenning til hvem som skulle stikke av med seieren i de ulike kategoriene til KSIndeks-prisene. Hele kundeservice-Norge var samlet under Kundeservicedagene, og under festmiddagen skulle kåringen foregå.

Totalt skulle Norges beste kundeservice innen «bank», «forsikring», «mobil», «bredbånd», «strøm», «TV», «reise», «offentlig», «åpen klasse» og «årets kundeservice» kåres.

Stemningen var god under festmiddagen, med komiker Christian Mikkelsen som programleder. Latteren satt løst, og hele 450 oppmøtte fra kundeservicebransjen var glade for å kunne treffes.

Stor jubel blant vinnerne

Det var komiker Christian Mikkelsen som var programleder under festmiddagen på Kundeservicedagene, og under kåringen av Norges beste kundeservice i KSIndeks.

Programleder for kvelden var selveste komiker Christan Mikkelsen. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

I en tid med strammere økonomi og mer utrygghet i verden er det for mange kunder ekstra viktig å føle seg godt ivaretatt av banken sin.

Topp 3 i kategorien «bank» var Sbanken, Bank Norwegian og Sparebank 1.

Den som kunne slippe jubelen løs i denne kategorien, var ingen ringere enn fjorårets vinner av tiårets beste kundeservice; nemlig Sbanken.

Sbanken vant i kategorien «bank». FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Sbanken sammen med programleder Christian Mikkelsen. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Det er en hard kamp om å være best i forsikringsbransjen. For skulle uhellet være ute, eller man trenger hjelp, så er forsikring noe vi alle trenger — uansett.

I kategorien «forsikring» kunne vi blant topp 3 finne Frende Forsikring, If og Storebrand.

Vinneren ble Frende Forsikring.

Frende Forsikring vant i kategorien «forsikring».  FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Frende Forsikring kunne juble for KSIndeks-pris. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Nærmest alle nordmenn har en telefon i hånden, og har derfor behov for gode abonnementsløsninger, rask dekning og den beste hjelpen når ting ikke er som det skal.

I toppen blant kategorien «mobil» var Fjordkraft, Ice og Talkmore.

Kundenes favoritt av KSIndeks-prisen for kategorien «mobil» ble Ice.

Ice vant i kategorien «mobil». FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Ice kunne juble hele veien hjem med pris. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Bredbånd har gått fra å være noe som kan være fint å ha hjemme, til noe som har blitt essensielt for å kunne utføre sitt daglige arbeid. Derfor er det ekstra viktig at kundene får den hjelpen de trenger.

Topp 3 dette året blant kundenes favoritter var Altibox, Telenor og NextGenTel.

Vinneren ble Altibox.

Altibox vant i kategorien «bredbånd». FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Altibox. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Med økte renter, høye strømpriser, frustrerte kunder og strammere økonomi, har det ikke vært lett å være kundeservicemedarbeider i strømbransjen. Derfor var det ekstra spennende hvem som kunne slippe jubelen løs i kategorien «strøm».

Topp 3 dette året var Lyse, Fortum og Gudbrandsdal Energi.

Den store vinneren ble Gudbrandsdal Energi.

Gudbrandsdal Energi vant i kategorien «strøm». FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Gudbrandsdal Energi sammen med programleder Christian Mikkelsen. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Tilfredsheten med kundeservice i TV-bransjen blir påvirket av mange faktorer. For noen er TV-en kanskje det største samlingspunktet for familien. Men kundeservice vil kundene uansett ha.

I kategorien «TV» var disse virksomhetene blant topp 3: Allente, Altibox og Telenor.

Det var en tydelig stolt Allente som stakk av med seieren.

Allente vant i kategorien «TV». FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Allente sammen med programleder Christian Mikkelsen. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Etter nedstengninger, restriksjoner, streiker og begrensede muligheter for å reise de siste årene, har det vært tøft for reiselivsbransjen å holde hjulene i gang

Da var det godt å kunne hylle vinneren av kategorien «reise».

Topp 3 til å vinne var Vy, Ving og Color Line.

Den store vinneren ble Color Line.

Color Line vant i kategorien «reise». FOTO: Preben Torgalsbøen - Tekna

Color Line kunne juble for pris under Kundeservicedagene. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Når de norske veiene ikke er som de skal, bilen må omregistreres, skattemeldingen blir for vanskelig å mestre alene, eller helseløsninger og utstyr må oppgraderes, så må noen hjelpe kundene.

I kategorien «offentlig», var det blant topp 3 Sykehuspartner, Statens Vegvesen og Skatteetaten som var blant topp 3.

Vinneren ble Sykehuspartner.

Sykehuspartner vant i kategorien «offentlig». FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Sykehuspartner sammen med programleder Christian Mikkelsen og Silje Abrahamsen, markedsdirektør i LeadDesk. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

God kundeservice settes alltid pris på, uansett bransje. Kundene forventer god tilgjengelighet, ønsker informasjon om tjenester og vil gjerne ha veiledning i verdensklasse når de trenger det.

I kategorien «åpen klasse» var favorittene til å vinne følgende: Verisure, Sector Alarm og Toyota.

Og den som kunne strekke hendene i været og juble, var Toyota.

Toyota vant pris i kategorien «åpen klasse». FOTO: Preben Torgalsbøen - Tekna

Johnny Furuseth (koordinator customer experience Toyota Norge) og Tor Erik Neprud (head of customer experience, Toyota Norge), sammen med Christian Mikkelsen (programleder for prisutdelingen) FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

To priser på én kveld

Den høythengende prisen «årets kundeservice» er ikke en pris det er lett å vinne. Dette er den virksomheten som totalt sett har vært best blant kundene i undersøkelsene til KSIndeks.

Derfor var det ekstra spennende hvem som skulle ta prisen med seg hjem.

Den store vinneren ble en tidligere vinner fra kvelden, nemlig Toyota. Med to priser denne kvelden var det tydelig at Toyota har ytt særlig god service for kundene.

Toyota ble kåret til Årets beste kundeservice. Her sammen med programleder Christian Mikkelsen, prisutdeler Silje Abrahamsen og Steinar B. Christensen fra KSIndeks og daglig leder i CustomerTrends. FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

– Vi har alle noe til felles

Dette var den niende gangen Kundeservicedagene ble arrangert, i regi av Tekna. Konferansen ble avholdt i Oslo 10.-11.mai, og er et stort høydepunkt og samlingspunkt i løpet av året for mange.

Særlig med den store festmiddagen og kåringen på kvelden.

– Kundeservice er et vidt begrep. Men selv om man er i forskjellige bransjer, så har man mye til felles. I hvert fall dette: alle har kunder. Derfor kan vi høste og lære av hverandre, og det kan være nyttig å høre hvordan alle jobber hos seg, og hva de er interessert i, sier prosjektleder Kristin Haug.

Kristin Haug i Tekna er prosjektleder for Kundeservicedagene 2023. FOTO: Tekna

– Det er noe med å ta del i denne opplevelsen sammen. Vi er glade for å jobbe med så mange spennende aktører innenfor kundeservice, sier Haug avslutningsvis.


CustomerTrends eier Kundeserviceavisen, og var ansvarlig for KSIndeks 2023

Dette er KSIndeks:

Norsk Kundeserviceindeks (KSIndeks) er Norges største syndikerte kundeservice-undersøkelse. Det stilles spørsmål til cirka 40 000 personer i året om de har vært i kontakt med kundeservice siste 14 dager.

Cirka halvparten av kundene oppgir at de har vært i kontakt med et kundesenter de siste 14 dagene. Det er disse kundene som da i neste omgang danner grunnlaget for svarene i KSIndeks.

KSIndeks måler eksisterende kunders opplevelse av den servicen som er blitt gitt av bedriftens kundesenter/ kundeservice/kontaktsenter. Det er altså bedriftens egne kunder som gir tilbakemeldinger på hvordan de opplever kundeservice. Tilbakemeldingene har derfor stor verdi for bedriftene.

KSIndeks-målingen startet i 2010. Kantar har vært ansvarlig for KSIndeks frem til 2021. CustomerTrends overtok ansvaret i 2022, mens Kantar fremdeles gjør datainnsamlingen.

(Kilde: KSIndeks.no)