Nå kan man selv velge hvor pakkene blir levert i Pakkeboks. Tjenesten er beregnet for personer med behov for tilrettelagte tjenester, slik som for eksempel rullestolbrukere.
Nå kan man selv velge hvor pakkene blir levert i Pakkeboks. Tjenesten er beregnet for personer med behov for tilrettelagte tjenester, slik som for eksempel rullestolbrukere. FOTO: Posten

Ny løsning fra Posten skal gi enda bedre service

Posten gir nå personer med funksjonsnedsettelse muligheten til å kunne velge hvilken luke de vil få utlevert pakkene sine i Pakkeboksene. Den nye løsningen er lansert over hele Norge. – Hensikten er å utforme samfunnet slik at så mange som mulig kan delta aktivt uavhengig av funksjonsevne.

I dag har Posten over 1700 Pakkebokser lokalisert fra Agder i sør til Finnmark i nord. Utleveringsnettet består av både selvbetjente og betjente utleveringssteder, og dette har blitt doblet siden 2020.

Pakkeboksene er døgnåpne, og kundene kan derfor hente ut pakkene når det passer dem.

Nå ønsker Posten å gjøre tilbudet universelt utformet, gjennom valg i appen.

Dialog med Handikapforbundet

– Med enkle grep kan personer med funksjonsnedsettelse eller andre grupper som har behov for dette, få utlevert pakkene i tilpasset høyde i Pakkeboksen, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Han forklarer at pakker vil bli levert i høyden 38 til 122 centimeter i de midterste lukene i Pakkeboksene.

Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef Posten Norge. FOTO: Posten

Tjenesten skal derfor sørge for at personer som har et tilrettelagt behov, eller en funksjonsnedsettelse, slik som for eksempel rullestolbrukere, enkelt skal kunne hente ut pakkene sine.

– Vi har over tid hatt en dialog med Norges Handikapforbund som har etterspurt en slik løsning. Nå er vi godt fornøyde med at tilbudet er tilgjengelig nasjonalt, slik at flest mulig får muligheten til å benytte våre Pakkebokser, sier Pettersen.

– Mange har ikke kunnet bruke tilbudet

Tanken bak arbeidet med den nye tjenesten er å gjøre Pakkeboksene universelt utformet.

Hensikten er å utforme samfunnet slik at så mange som mulig kan delta aktivt uavhengig av funksjonsevne.

Medlemmer av Handikapforbundet har allerede fått testet løsningen i noen uker, før det ble åpnet nasjonalt.

Regionkontorleder Tina Rønning i Norges Handikapforbund, tillitsvalgt Ann-Helen Skogly i Norges Handikapforbund Trøndelag), Pakkeboks-koordinator Andreas Gjerdalen i Posten Norge og rådgiver Tove Brekke i Postens servicenett var med på lanseringen i Trondheim. FOTO: Posten

– Pakkebokser er et tilbud som finnes svært mange steder nå, sier regionkontorleder Tina Rønning i Norges Handikapforbund Trøndelag.

– Derfor er vi glade for at Posten har valgt å høre på våre problemstillinger og funnet fram til en løsning som gjør at mange av våre medlemmer som tidligere ikke har kunnet benytte tjenesten, nå får tilgang til den.

Slik kan kundene gjøre det

Slik gjør du det:

  • Oppdater til siste versjon av Posten-appen.
  • Åpne Posten-appen.
  • Trykk på «Profil».
  • Velg «Levering i Pakkeboks».
  • Velg «Luker på midten».
  • Trykk «Lagre» og du er klar.

– Husk at dette gjelder for alle framtidige pakker som blir sendt til deg. Hvis det mot formodning skulle være fullt i Pakkeboksens midterste luker så vil pakken bli sendt til ditt lokale hentested, forklarer Pettersen avslutningsvis.