Kenneth Olsen, fagsjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom.
Kenneth Olsen, fagsjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom. FOTO: Nkom

Bør du bytte mobilabonnement?

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet mener at noen mobilleverandører tar seg godt betalt for abonnementet til kundene, og at man derfor bør ha et kritisk blikk på avtalene man har.

– Det er på tide at du bruker makten du har som forbruker, og bytter mobilabonnement, sier Kenneth Olsen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), i en pressemelding fra selskapet.

Han er fagsjef for marked og tjenester.

Familier kan spare mye

– Analyse av mobilmarkedet viser at prisene på mobiltjenester fortsatt er for høye i Norge sammenlignet med våre naboland, sier Olsen.

– Vi har blitt godt opplært til å bytte strømleverandør i det siste, og det er ingen grunn til å ikke ta et kritisk blikk på mobilavtalen din.

FOTO: Pexels

Olsen mener at det kan være tusenvis av kroner å spare dersom man bytter fra dyreste til billigste abonnement.

— Det å bytte mobilselskap er lettjente penger. Beregninger vi har gjort viser at en familie på fire årlig kan spare i overkant av 6000 kroner på 10 GB abonnement, og opptil 10 000 kroner på et abonnement som har fri bruk av data, sier han.

– Det kan være enkelt å sjekke

Nkom forteller at analyser viser at alle mobilselskapene har god dekning, og det er derfor ikke et argument for å velge det ene selskapet fremfor det andre.

Det har også blitt enklere å bytte mobilselskap.

FOTO: Unsplash

— Bruk de godkjente sammenligningstjenestene tek.no eller mobiltelefoni.no så ser du enkelt hvor mye du sparer på å bytte, mener Olsen.

– Nkom har også sørget for at winback ikke er lov lenger, så nå kan ikke selskapene mase på deg for å få deg tilbake, sier Olsen avslutningsvis.