Lerum-13
FOTO: Lerum AS

– Eiere og ansatte i Lerum er en stor familie

– Mer enn noen gang er det viktig at vi står sammen og tar vare på hverandre. Vi er stolte av fabrikken vår i Sogn og jobben vi gjør, men er ikke redde for å si at noe kan gjøres bedre, sier Marte Myklebust Åril, Markedssjef i Lerum AS. Familiebedriften har en lang tradisjon bak seg, og de jobber hver dag for å levere god service og varer ut til forbrukerne.

«Inst inne i Sognefjorden i den vesle veglause grenda Sørheim, budde oldeforeldra våre Kari og Nils Lerum. Dei bygde seg hus, og starta landhandel i kjellaren i 1905. I Bui, som landhandelen heitte, var det sal av ulike handelsvarer. Mykje av handelen gjekk føre seg i form av byting av varer. Kari og Nils tok i mot varer og sende dei vidare til Bergen med båt.». 

Slik starter den idylliske historien om hvordan familiebedriften Lerum ble en av Norges største produsenter av saft og syltetøy.

Mennesker, natur og lokalsamfunn

Lerum har en lang historie. Hva har kanskje forandret seg aller mest?

– Lerumeventyret startet en augustdag i 1907. 2 stamper med bær ble stående igjen da båten gikk fra Luster i Sognefjorden til Bergen. «Vi kan ikkje kaste bæra! – sa Kari Lerum til sin mann Nils Lerum. De lagde saft av bærene og resten er historie, forteller Åril.

– Mye er det samme: vi lager saft og syltetøy av gode råvarer med kompetansen vi har fra tidligere generasjoner. I Lerum sier vi at vi skal ta vare på naturen, foredlingen, ernæringen, mennesket og lokalsamfunnet. Det er en svært viktig del av vår bærekraftige forretningsstrategi.

Marte Myklebust Åril, her på Haukåsen flyplass der de forsøkte seg på et morsomt lite lokalt stunt FOTO: Lerum AS

Uforutsigelig er kanskje det ordet som beskriver den tiden vi er inne i nå

Åril ser likevel at de akkurat nå står i en verden som er urolig.

– Vi gikk fra pandemi til krig med de følger det har hatt for leveringsikkerhet og prisstigning på energi, transport og innsatsfaktorer. Uforutsigelig er kanskje det ordet som beskriver den tiden vi er inne i nå. Mer enn noen gang er det viktig at vi står sammen og tar vare på hverandre, sier hun.

FOTO: Lerum

– Forbrukerne gir verdifull innsikt

Hva er god service for dere i Lerum?

– God service er først og fremst gode produkter fra våre fine ansatte i Sogn. Vi leverer trygge kvalitetsvarer i tråd med våre verdier; ekte, stolt ærlig og engasjert. God service er også å svare på alle spørsmålene vi får fra forbrukerne våre, forteller Åril.

– Vi har ikke mottatt pris for god kundeservice, men vi er veldig stolte av å bli kåret til årets merkevare. Prisen tok vi imot på DLF sitt høstmøte i fjor og er et bevis på at vi er et godt lag som også gir bra kundeservice forhåpentligvis.

Vi er veldig stolte av fabrikken vår i Sogn og jobben vi gjør, men vi er ikke redde for å si at noe kan gjøres bedre

– Vi er veldig stolte av å bli kåret til årets merkevare. Prisen tok vi imot på DLF sitt høstmøte i fjor, sier Åril. FOTO: Lerum AS

Hvor mange jobber hos Lerum?

– Vi er 135 fine ansatte, de fleste på fabrikken i Sogn, forteller Åril.

Skulle kundene ønske å kontakte Lerum, så kan de gjøre det gjennom nettsiden, mail, Instagram, Messenger og Facebook.

– Vi svarer så raskt som mulig på ærlig vis. Vi er veldig stolte av fabrikken vår i Sogn og jobben vi gjør, men vi er ikke redde for å si at noe kan gjøres bedre. Vi setter veldig stor pris på innspill fra forbrukere. Det gir oss verdifull innsikt. Vi er alltid glade for alle slags tilbakemeldinger, sier Åril.

Fabrikken til Lerum i Sogndal. FOTO: Lerum AS

Gjensidig respekt for hverandre

Hva gjør dere for å skape er godt arbeidsmiljø, dele erfaringer og utvikle dere i Lerum?

– Vi ønsker å være en attraktiv arbeidsplass. Alle ansatte i Lerum har en viktig rolle for at vi sammen klarer å skape et godt resultat. Uansett hva vi driver med, handler det om å få mennesker til å arbeide godt sammen, forklarer Åril.

Vi ønsker å opprettholde en frisk og sunn organisasjon som er bygget på verdiene våre

I Lerum kaller de det å gjøre hverandre gode. Grunnleggende i denne filosofien ligger det å ha gjensidig respekt og tillit til hverandre.

– Det er våre ansatte som skaper og vedlikeholder vår konkurransefordel. Vi investerer i de ansatte slik at vi kan opprettholde en frisk og sunn organisasjon som er bygget på verdiene våre ekte, stolt, ærlig og engasjert, sier Åril.

– Eiere og ansatte i Lerum er en stor familie, legger hun til avslutningsvis.