Kaja Sperotti, Mid-Market Account Manager Nordics i Deel. Her under konferansen Slush i Finland.
Kaja Sperotti, Mid-Market Account Manager Nordics i Deel. Her under konferansen Slush i Finland. FOTO: Deel

– Globalisering i arbeidsmarkedet gir nye muligheter for ansatte og ledere

Arbeidsmarkedet har endret seg enormt de siste årene. Deel mener at arbeidsgivere må se potensialet i dette. – Bedrifter bør utvide horisonten de ansetter fra for å sikre de beste kandidatene. For ansatte kan det å finne den beste jobben kreve å jobbe for selskaper som ikke er basert i hjemlandet, sier Kaja Sperotti, Mid-Market Account Manager Nordics i Deel, til Kundeserviceavisen.

I fjor ble Deel lansert i Norge i samarbeid med PR-byrået Släger.

Deel startet opp i Silicon Valley i 2019, og har på få år gått fra å være verdens raskest voksende startup til å bli en global HR-plattform. I januar 2023 kom nyheten om at selskapet er verdsatt til hele 12 milliarder dollar.

På kundelisten har Deel blant annet Klarna, Nike og Voi.

– Vi jobber mer globalt

– Arbeidsmarkedet har endret seg betydelig de siste årene. Folk har fått øynene opp for hjemmekontorer, og mulighetene denne måten å jobbe på gir. Vi ser at arbeidstakere ønsker mer fleksibilitet og uavhengighet i måten de jobber på, sier Sperotti.

– Globaliseringen av arbeidsmarkedene og tilegnelse av kompetanse har aldri vært mer tilgjengelig. Vi jobber mer globalt, og selskaper drar nytte av å ansette folk fra hvor som helst i verden.

For ansatte kan det å finne den beste jobben kreve å jobbe for selskaper som ikke er basert i hjemlandet

Kaja Sperotti, Mid-Market Account Manager Nordics i Deel. FOTO: Deel

Derfor anser Deel det som ekstremt viktig at selskaper i fremtiden ser på muligheten for å innhente kompetanse i utlandet, samt å legge til rette for hybrid- og fjernarbeid.

Hvordan skal man sikre seg de beste kandidatene?

– Det globale skiftet hjelper folk med å finne bedre muligheter. Bedrifter bør utvide horisonten de ansetter fra, for å sikre de beste kandidatene. For ansatte kan det å finne den beste jobben kreve å jobbe for selskaper som ikke er basert i hjemlandet, forklarer Sperotti.

En skremmende oppgave?

Kan du si litt om hvordan dere jobber med teknologi og automatisering?

– Vi ønsker å bruke ny teknologi og automatisering til vår fordel. Deel tilbyr en API som integreres sømløst med over 15 HRIS-løsninger og regnskapsplattformer for å dekke alle behovene til kunden, sier Sperotti.

Vi outsourcer ikke supportteamet vårt, og vil gi kundene en sømløs reise

Sperotti forteller videre at de da blant annet tilbyr automatisk fakturering, automatiske betalinger og kontraktsendringer på plattformen, for å gi kundene en stressfri og sømløs opplevelse.

På fellesbilde, f.v.: Daniel Eisenberg, Kaja Sperotti og Kiran Wylie i Deel. FOTO: Deel

­– Vi outsourcer ikke supportteamet vårt. I stedet ansetter vi direkte og eksternt i over 31 land, og tallet øker. Ved første øyekast kan dette virke som en skremmende oppgave. Men vi har funnet ut at det har stor innvirkning på våre ansatte og selskapet, og er mer kostnadseffektivt på lang sikt, sier Sperotti.

Hun tror at mange selskaper outsourcer supportfunksjonen fordi det er billigere, raskere og enklere. Hun mener at ved å gjøre det, så ofrer de kontrollen over kundeopplevelsen fra start til slutt.

Ekte omsorg

– Hos Deel er vi forpliktet til å eie den kundeservicerfaringen, fra rekruttering og ansettelse — til opplæring og karriereutvikling. Hvert eneste teammedlem bryr seg om kundenes opplevelse. Ekte omsorg, en av våre kjerneverdier, påvirker alt vi gjør, sier Sperotti.

Sperotti sier videre at kundenes tilbakemeldinger er en viktig del av utviklingen i selskapet, for å kunne forbedre kundeopplevelsen.

Deel er veldig nøye på hvordan vi jobber

Gjennomsnittlig responstid på chat-henvendelser har de sett ligger på rundt ett minutt. Når kundene først tar kontakt for hjelp, har Deel til nå klart å løse problemene, på første forsøk, 85% av tiden.

Kaja Sperotti på Startup Extreme. FOTO: Deel

– Dette er veldig viktig, siden vi ikke liker å sende kundene rundt. Kundene våre er veldig fornøyde med ytelsen vår så langt og gir oss en poengsum på 92 av 100, sier Sperotti.

– Vi oppnår alt dette ved å gjøre alt selv, og vi er veldig nøye med hvordan vi jobber — noe som gjør både våre ansatte og kunder fornøyde, legger hun til avslutningsvis til Kundeserviceavisen.