Det er Line Endresen Normann som har svart spørsmålene til Kundeserviceavisen.
Hva tenker dere om kunstig intelligens, og trusselen dette utgjør for arbeidsplasser? Hvordan ønsker dere å regulere KI?
Kunstig intelligens er såpass nytt at dette ikke er omtalt i Arbeiderpartiets program.
Når det er sagt er det fordeler og ulemper med all ny teknologi. Vår jobb er å sørge at teknologien- i dette tilfelle kunstig intelligens- tjener menneskene og ikke omvendt.
Dette er et ansvar som hviler på oss alle, både politikere, virksomheter, organisasjoner og enkeltpersoner.
Både fordeler og ulemper med all ny teknologi
Hva tenker dere om behandlingstid i kommunen?
Når det kommer til saksbehandling så vet vi dessverre at saksbehandlingstiden mange steder er altfor lang.
Arbeiderpartiet ønsker at saksbehandlingstiden skal være kortest mulig, forutsatt at dette ikke går på bekostning av kvaliteten- og særlig i folks møte med det offentlige.
Når det kommer til bruk av KI i offentlig sektor har Digdir publisert veiledere for ansvarlig utvikling og bruk. Disse er fortsatt under utvikling.
Vi jobber også med å fjerne flaskehalser i arealplanleggingen. Det sendes inn alt for mange byggesøknader som er mangelfulle og derfor drar ut i tid.
Hvordan skal deres parti jobbe for å sikre god kundeservice til de som trenger hjelp fra offentlige instanser?
En offentlig utredning har nylig gjennomgått blant annet NAV og trygderetten og sett på nettopp hvordan saksbehandlingstiden kan reduseres, uten at dette går på bekostning av kvaliteten.
Saksbehandlingstiden ned og kvaliteten opp
Utvalget kom med en rekke forslag til tiltak for å få ned saksbehandlingstiden. Forslaget er nå på høring med frist i september.
Denne høringen vil gi viktige innspill til det videre arbeidet, hvor hensynet til brukerne naturligvis vil stå sentralt.
Regjeringen vil deretter komme tilbake til Stortinget med konkrete forslag til hvordan vi kan få saksbehandlingstiden ned og kvaliteten opp.