Nå skal 14 lokale hjertesaker landet rundt få 35.000 kroner hver, men først ønsker de folkets forslag.
Skal dele ut 500.000 kroner
Siden 1962 har Kavli delt ut hele overskuddet til gode formål, gjennom sin eier; Kavlifondet.
– Vi ønsker å løfte frem, hedre og støtte de lokale hjertesakene til folket, sier administrerende direktør i Kavli, Kristine Aasheim.
Skape positive ringvirkninger
Frivillighet og dugnadsånd står sterkt i Norge, og det er mange som står på dag ut og dag inn for å skape positive ringvirkninger i sitt nærområde.
– Det kan være snakk om et initiativ i ditt område som gjør en forskjell i barn og unges hverdag, en lokal gründer som vil gjøre en forskjell for mennesker eller miljøet der han eller hun bor, eller en ildsjel i idrettsklubben. Det er disse hjertesakene vi etterlyser, sier Aasheim.
Hundrevis av REMA-butikker
Med på laget har Kavli fått dagligvarekjeden REMA 1000. Slik kan ordet spres i dagligvarebutikker og lokale kriker og kroker over hele Norge.
– Vi er spente på å se hvordan engasjementet blir og hvilke hjertesaker som blir nominert i de ulike lokalområdene, og håper at midlene kan ha stor betydning i disse tider, sier markedsdirektør i Kavli, Gudfinna Traustadottir.
Midlene kan ha stor betydning i disse tider
– Vi synes det er ekstra fint at de som nominerer vinnerformålene får lov til å overrekke gavesjekken sammen med oss i sitt lokalmiljø. Det tror vi kan bety mye for alle parter, fortsetter Traustadottir.
Vanligvis er det Kavlifondet som finner mottakerorganisasjoner og prosjekter.
Nå er det folkets tur til å påvirke hvem som skal motta deler av Kavli sitt overskudd, sammen med en jury.
Kommet mange nominasjoner
Allerede har Kavli mottatt flere hundre nominasjoner fra hele landet.
– Vi ser at det er mange som har behov for økonomisk støtte i år, forteller Aasheim.
Mange har kjent på at økonomien har blitt trangere den siste tiden.
– Prisene stiger, rentene er høye og flere og flere gode initiativ i lokalsamfunnet får det vanskeligere med å kunne holde tilbudet åpent, fortsetter Aasheim.
Det er særlig en type nominasjoner de ser går igjen.
– Vi ser mange nominere tilbud innenfor mental helse for barn og unge, og andre aktiviteter for vanskeligstilte i samfunnet, sier Aasheim avslutningsvis.