Den nylig lanserte Klarna Plugin på ChatGPT skal gi brukerne en sømløs og individuelt tilpasset shoppingopplevelse.
Selv om det foreløpig bare er tilgjengelig for et begrenset antall brukere i USA og Canada, er det et stort skritt mot å tilby en mer interaktiv handleopplevelse gjennom AI-basert assistanse.
De kan be ChatGPT om shoppingråd, få inspirasjon og motta skreddersydde anbefalinger.
«Mammatesten»
Klarnas CEO, Sebastian Siemiatkowski, er tydelig begeistret for denne nye Plugin-løsningen med ChatGPT.
Han uttrykker at suksessen av denne innovasjonen kan måles ved «mammatesten,» en enkel metode for å avgjøre om en teknologi er forståelig og nyttig for alle.
– Det betyr ganske enkelt om mammaen min vil forstå det og synes det er nyttig. Det gjør denne fordi det er enkelt å ta i bruk, og det kan virkelig løse mange problemer, forklarer Siemiatkowski.
Han er overbevist om at denne tjenesten vil gi stor nytteverdi for brukere i alle aldre og bakgrunner.
– Klarna står i en helt unik posisjon hvor vi kan ta i bruk den beste teknologien og data for å hjelpe mennesker med å finne nye produkter og løse problemer for forbrukere gjennom hele kundereisen, sier Siemiatkowski.
Hvordan fungerer det?
Dette samarbeidet mellom Klarna og Open AI hevder de plasserer Klarna i forkant av fremtidens shoppingopplevelse på nett.
Brukere kan enkelt installere Klarna Plugin fra ChatGPTs egen plugin-butikk.
Når det er installert, kan de be ChatGPT om shoppingråd eller få produktanbefalinger basert på deres spørsmål.
Verktøyet gir blant annet muligheten til å filtrere søk etter faktorer som farge, størrelse og kundevurderinger.
Vil gi stor nytteverdi for alle
ChatGPT vil automatisk bestemme når det er hensiktsmessig å bruke Klarnas Plugin basert på samtalen.
Brukere kan til enhver tid stille nye spørsmål eller be om flere produktanbefalinger.
Når brukeren klikker på en produktlenke i svarene de mottar, blir de omdirigert til Klarnas prissammenligningstjeneste, hvor de kan finne de beste prisene for de anbefalte produktene.
Akselerert kundeverdi med AI
Klarna er den første AI-drevne banken i Europa, og deres innsats for å sette kundene i sentrum har gitt resultater.
– Dette vil gi stor nytteverdi for alle, forteller Siemiatkowski.
Produktlanseringer har også bidratt til å øke kundetilfredsheten og lojaliteten.
Den kommende AI-drevne søkefunksjonen og «Spør Klarna» personlige shoppingassistenten vil ytterligere forbedre kundeopplevelsen ved å tilby rask og personlig assistanse.
Slik kan du få shoppingtips, få inspirasjon og tilpassede anbefalinger.
Brukere vil også få lenker til anbefalte produkter fra Klarnas egen prissammenligningstjeneste – for å finne de anbefalte produktene til best mulig pris.
– Klarna står i en helt unik posisjon hvor vi kan ta i bruk den beste teknologien og data for å hjelpe mennesker med å finne nye produkter og løse problemer for forbrukere gjennom hele kundereisen, sier Siemiatkowski avslutningsvis.