Selskapet ble etablert i 2016 av gründerne Lars Ropeid Selsås, Hadle Selsås og Henry Vaage Iversen.
I 2021 ble Boost.ai verdsatt til over én milliard kroner da det svenske selskapet Nordic Capital ble storeier.
Unikt god språkforståelse
Boost.ai har på kort tid klart å etablere seg som en betydelig aktør innen kunstig intelligens og chatbot-teknologi.
I begynnelsen hadde chatbotter et dårlig rykte.
Da Boost.ai kom på markedet, var det ofte vanskelig å få riktig svar eller hjelp. Det ville de norske gründerne endre.
Kunden får trygghet på at vi leverer en løsning som faktisk fungerer
Boost.ai ønsker å levere verdens beste interaktive kunstige intelligens, og bli den neste norske «enhjørningen».
Henry Vaage Iversen trekker frem den gode språkforståelsen som unikt med deres løsning.
– Unikt med vår modell er at vi lover kunden vår høy grad av språkforståelse, selv på dialekt eller vanskelige ord. Dette garanterer vi, forteller Iversen.
Videre forklarer han at de sørger for at kundeopplevelsen er optimal.
– Kunden får en trygghet på at vi leverer en løsning som faktisk fungerer. Botten forstår hva de skal svare på, eventuelt hva de ikke skal svare på og heller gi til en menneskelig agent, forklarer Iversen.
Effektivisere kundesenteret
I dagens travle verden krever kundene raske svar. Iversen forteller Kundeserviceavisen hvordan Boost.ai skal hjelpe kundesentre med å lykkes.
– Fremover kommer vi med utbygginger hvor ChatGPT vil håndtere deler av dialogen.
Det er viktig for selskaper å tilby effektive og pålitelige løsninger.
– Basert på informasjonskilder tilgjengelig, vil teknologien enkelt presentere løsninger til agenten, sier Iversen.
– Et verktøy kan for eksempel være å analysere kundedialogen og gi den ansatte et «next best» alternativer, forklarer han videre.
Han trekker frem andre fordeler med å ta i bruk ChatGPT teknologien.
– For å trene opp en robot må man mate den med informasjonen den trenger, noe som kan være en veldig lang prosess. Gjennom ChatGPT kan den teknologien bygge ut samtalen for deg, slik man slipper å gi så spesifikke instrukser, forteller Iversen.
Mer tilfredse ansatte på kundesenteret
Dette har ikke bare ført til økt effektivitet, men også til mer tilfredse ansatte.
– De ansatte blir mer effektive og kan heller håndtere de litt mer komplekse sakene, sier Iversen.
Kunder som DNB har kunnet automatisere hele 20% av sine kundehenvendelser på bare seks måneder, takket være Boost.ai's teknologi.
Selskapet har også hjulpet Telenor med å automatisere over 650 000 kundehenvendelser i 2020.
Han forklarer hvordan kundesentre ofte må håndtere mange kjedelige spørsmål som går om igjen og igjen.
– Et eksempel er jo når noen ringer inn hver eneste dag for å sjekke balansen på bankkontoen sin, forteller en lattermild Iversen.
Når teknologien kan ta unna slike oppgaver vil de mer komplekse oppgavene stå igjen til de kompetente agentene på kundesenteret. Det kan bidra til at hverdagen føles mer verdifull.
Røde tall
Mediene har skrevet om de røde tallene til Boost.ai
Dette stresser likevel ikke Iversen med.
– Vi har ikke hatt noen plan om å være profitable. Vi har hentet inn kapital slik Boost skal vokse, og brukt investeringene til å utvikle oss. Da er det naturligvis et underskudd.
Han ser lyst på fremtiden til selskapet.
– Boost.ai vokser jevnt og trutt i alle markedene vi opererer i, som Norden, USA og UK. Veksten har vært på rundt 30% fra i fjor til i år, forteller Iversen
Selskapet er klare for videre ekspansjon.
– Vår prioritet nå er å integrere ChatGPT-teknologien i produktet for å øke språkforståelsen og gjøre dialogene enda mer menneskelignende.