I dette andre heatet ser vi på Eika, Bank Norwegian, Santander og Bulder.
Vi kan allerede avsløre at et av disse selskapene gikk ut av konkurransen, da de brukte over 5 minutter på å svare ved alle anledninger. Sparebanken Vest rykket da inn og fylte deres plass.
Slik ser tabellen ut nå:
Reglene er enkle: Bruker selskapet over 5 minutter på å svare, legger vi på. Det har vi ikke tid til.
Vi lytter gjennom hele menyen før vi velger, og vanligvis i mesterskapet jobber vi ut i fra en case hvor vi har et spørmsål om «fakturaen».
Dette er dog en uvanlig problemstilling for bankkategorien. Derfor har vi enten valgt «annet» eller «kredittkort» i menyen hos de forskjellige selskapene.
Eika
Eika har ikke en «annet» kategori, og panelet har derfor bestemt å velge temaet «kredittkort» hos dette selskapet.
Raskeste svartid var 45 sekunder og lengste på 240 sekunder. Opplevelsen hos Eika var gjennomgående god.
Med en fin musikk i tillegg ble vi godt ivaretatt.
De svarer raskt de gangene vi har slått på tråden.
Men, er det raskt nok til å overleve i dette tøffe mesterskapet?
Bank Norwegian
Bank Norwegian har dessverre ikke imponert oss de gangene vi har ringt dem.
Over 5 minutter ventetid ved alle anledninger, og posisjonen i køen forblir et mysterium.
Vi har blitt plassert som både nummer 5 og 6 i køen på starten av telefonsamtalen, men likevel har det tatt over 5 minutter uten å få svar.
Hvor mange er på jobb?
– Utrolig treg kø. Hvor mange er på jobb? Rart å være nummer 5 i køen, men likevel ikke nå igjennom innen 5 minutter, forteller en deltaker i testpanelet.
Dessverre er ikke Bank Norwegian sin innsats god nok denne gang, og trer ut av mesterskapet på grunn av svartid over 5 minutter ved alle anledninger.
Sparebanken Vest
Sparebanken Vest tar plassen for Bank Norwegian og skal gi motstanderen Eika en solid kamp!
Sparebanken Vest viser seg som en sterk utfordrer.
Konsistent, med ett unntak, tar de telefonen raskt.
Imponerende innsats
De svarte oss innen 75 sekunder ved alle tester, med unntak av en gang da de brukte over 5 minutter.
Selv om det ga oss en blandet opplevelse er dette imponerende innsats fra utfordreren.
Stort sett leverer de godt.
Santander
Santander imponerte dessverre ikke testpanelet.
Det er på hengende håret de ikke ryker ut, da de ikke svarte innen 5 minutter på alle ringetester utenom en.
Den gangen svarte de på 232 sekunder. Som ikke er så særlig imponerende det heller.
Likevel er en i deltakerpanelet fornøyde med selve opplevelsen.
Beste telefoni-system
– Stemmen som presenterer menyen høres ut som en Trokia-reklame. Etter 01:40 var damen ferdig å snakke, så ble jeg satt over til ganske bra ventemusikk. Kygo-style. Damen snakker over musikken, det er kult, forteller han engasjert.
Deltakeren forteller at Santander sitt opplegg på telefonen er det beste han har testet.
Men raskeste svartiden kan de, etter våre erfaringer, ikke skryte av.
Prestasjonen holder akkurat til ikke å miste sin plass i mesterskapet. Men er det nok til å slå Bulder?
Bulder
Her møter vi en uforutsigbar spiller.
Fantastisk rask ved flere anledninger, men sakte som sirup i en annen.
Aller raskeste tiden var 32 sekunder når vi slo på tråden til den ferske banken.
Det er imponerende! Det er den aller raskeste svartiden hittil i mesterskapet.
Likevel måtte vi vente over 5 minutter ved en annen anledning.
– Når jeg måtte vente ble jeg minnet på at Bulder er selvbetjent, og derfor var det lang ventetid på telefon, forteller deltakeren i testpanelet.
Deltakeren savnet også musikk når han måtte vente.
Utenom den ene snublesteinen svarte Bulder oss på under 37 sekunder ved enhver anledning. imponerende!
Hvem vinner runde to?
Bank Norwegian er ute av mesterskapet da deres prestasjon ikke kvalifiserte seg til deltakelse.
Derfor møter Eika Sparebanken Vest.
Selv om Sparebanken Vest leverte en utrolig god opplevelse, leverte Eika enda bedre og går videre.
Hvem skal Eika møte i heat 2 finalen? Det står mellom Santander og Bulder.
En i deltakerpanelet meldte om Santander sitt telefoniopplegg som svært godt, men her er det svartid som er konkurransen. Bulder svarte langt raskere.
Gratulerer til Eika og Bulder!
Men hvem er aller best av de to?
En siste samtale avgjør deres skjebne
Hvem svarer raskest mandag klokken 11?
Vi ringer Eika. Velger kredittkort. De taper tid på en lang meny og informasjon om potensiell svindel.
Banken melder om en ventetid på under 1 minutt. Slik ble det dessverre ikke, og den totale tiden lander på 241 sekunder.
Bulder Bank er vanligvis lynrask og sitter med rekordtid, men har også vist at de kan bruke over 5 minutter.
Hva gjør de nå?
Vi ringer. Jeg velger «andre henvendelser».
Vi venter.. Og venter..
Ingen svarer. Det tar 5 minutter. I henhold til spillereglene legger vi på.
Gratulerer til Eika!
Vennligst merk: Dette er en uoffisiell konkurranse som tar utgangspunkt i våre opplevelser med de forskjellige bankenes kundesentre. Det må ikke tas som en omfattende fremstilling av disse bankene sin totale kundeservice.