Rudi Andresen og Circle K Norge satser på bildeling ved seks lokasjoner i Norge. På sikt kan tilbudet utvides. Foto: Knut Hilmar Hansen / Circle K Norge
Rudi Andresen og Circle K Norge satser på bildeling ved seks lokasjoner i Norge. På sikt kan tilbudet utvides. Foto: Knut Hilmar Hansen / Circle K Norge

Nå satser Circle K på bildeling

De sørger for energi til hundretusener av norske biler. Nå vil Circle K Norge også dele bilen med deg.

– Bildeling er noe som kommer til å øke fremover, sier Rudi Andresen i Circle K Norge.

Fremtiden på veien

– Innen 2030 kommer nesten hver tredje nye bil på veien til å være en bil som flere deler på. Dette er noe kundene vil ha, og derfor velger vi nå å satse i dette markedet, forteller Rudi Andresen.

Han leder den nye satsingen på bildelingstjenester. Konseptet er allerede på plass ved seks utvalgte stasjoner.

– Plassering er nøkkelen her. Vi har et fantastisk stasjonsnettverk som gjør tjenesten tilgjengelig for mange, utdyper Andresen.

Plassering er nøkkelen

Det er ikke bare plassering som er gunstig, det er også andre fordeler med konseptet som Andresen trekker frem.

– Kundene kommer seg lett til stasjonen, men det er også energi, bilvask og parkeringsplasser der. Blir dette populært, kan vi raskt skalere opp og utvide tilbudet til nye stasjoner, sier Andresen.

Store i Sverige

Utleie er ikke en helt ny tanke i Circle K-systemet.

Selskapet har i mange år leid ut hengere fra sine stasjoner i Norge.

I Sverige er Circle K en ledende aktør på bilutleie, med 3000 biler fordelt på nesten 200 stasjoner

– Vi tror dette er noe kundene vil sette pris på, forteller Rudi Andresen. Foto: Knut Hilmar Hansen / Circle K Norge

– Sverige gir oss en pekepinn på hvordan dette kan bli i Norge. Samtidig ønsker vi å bruke de mulighetene som teknologien gir oss, forklarer Andresen.

I appen «Bildeling by Circle K» kan kundene booke, betale, låse opp og levere inn bilen.

– Slik blir det mindre administrasjon, noe som gjør at vi kan tilby dette til en konkurransedyktig pris, forteller Andresen.

De fleste biler står stille

For tiden består bilparken av et 30-talls varebiler og stasjonsvogner av merkene Toyota Corolla og Opel Vivaro.

På sikt kan det bli aktuelt å utvide med andre biltyper. Bilene kan leies helt ned i én time.

Godt for lommeboka og miljøet

– Vi tror dette er noe kundene vil sette pris på. En gjennomsnittlig bil står parkert 95 prosent av tiden, og det er sløseri, forteller Andresen.

Han forteller at bildelingen både er godt for lommeboka og miljøet.

– For veldig mange vil et tilbud om bildeling være økonomisk lønnsomt, og i tillegg er det naturligvis bedre for miljøet med færre biler, sier Andresen.

Her er stasjonene Circle K tilbyr delebil:

Circle K Breivika (Tromsø), Circle K Forus (Stavanger), Circle K Lørenskog, Circle K Nesttun (Bergen), Circle K Rundtom (Drammen) og Circle K Tunga (Trondheim).

– Vi bedriftsledere må styrke kampen mot trakassering og diskriminering