Reglene er enkle: Vi stiller alle operatørene det samme fakturaspørsmålet. Tar det mer enn 5 minutter å svare? Da kutter vi linjen. Vi lytter gjennom hele menyen før vi trykker. Tiden blir målt fra når vi trykker ring til vi får svar eller må legge på.
Vi utforsker nå mobiloperatørbransjen. Mellom Telenor, Ice, Fjordkraft Mobil og Telia – hvem gir det raskeste svaret?
Telenor
Da vi kontaktet Telenor, ble vi møtt med deres kjente jingle.
Menyen var detaljert, og det føltes som en lang reise gjennom en labyrint av valgmuligheter.
– Det var hyggelig å bli møtt av kjenningsmelodien, men menyen var litt overveldende, forteller en deltaker i testpanelet.
Noe unikt med vår opplevelse hos Telenor var en melding som tikket inn i innboksen underveis i samtalen.
De oppfordrer kunden til å finne ut av fakturaspørsmålet selv på nettsiden både muntlig i samtalen, men også gjennom en tekstmelding.
Telenors raskeste svartid var 105 sekunder, men ventetiden ved alle andre ringetester opplevde vi at den strakk seg til over 5 minutter.
Ice
Ice har imponert testpanelet. De besvarte alle våre anrop på under 65 sekunder, med unntak av et tilfelle.
– Ice pleier å være ekstremt gode, men ikke i dag, sier deltakeren i testpanelet som måtte vente i over 5 minutter.
Likevel imponerer Ice stort ved alle andre anledninger.
Svarer stort sett på under 65 sekunder
Menyen ble presentert av en munter stemme og var svært brukervennlig. Det gir plusspoeng i vår bok.
Ice tilbyr, stort sett, ekstremt kort svartid, en kort og grei meny og en generelt svært god opplevelse.
Fjordkraft Mobil
Da vi testet Fjordkraft Mobil, var vi positivt overrasket over deres klare og oversiktlige meny.
Ved en anledning svarte de så raskt som 37 sekunder.
– Imponerende hurtig. Ingen tastevalg og rett igjennom til konsulent. Imponerende, skryter en deltaker i testpanelet om den opplevelsen.
Det er behagelig å slippe å trykke seg gjennom en meny
Dessverre var ikke alle erfaringene med Fjordkraft Mobil like god som den.
Ved de andre ringetestene brukte de over 2 minutter på å svare, men aldri over 3 minutter.
– Det er behagelig å slippe å trykke seg gjennom en meny, men jeg skulle gjerne ønsket meg noe musikk når jeg ventet, utdyper en annen deltaker i testpanelet.
Til tross for dette er våre opplevelser med mobilselskapet en gjennomgående god opplevelse.
Telia
Telia tilbød også en enkel og lett navigerbar meny.
Med raskeste svartid på 84 sekunder og lengste på over 5 minutter gir Telia en blandet opplevelse.
Det var ubehagelig å høre på
Det var likevel en ting flere i deltakerpanelet bemerket seg.
– Utrolig hissig ringesignal. Det var ubehagelig å høre på, forteller en deltaker i testpanelet.
Med en ringelyd som er et par toner høyere enn den normale er det ekstra etterlengtet med behagelig musikk som en erstatter.
Telia gir en blandet, men helt OK opplevelse. Stort sett svarte de våre samtaler på under 3 minutter.
Hvem kommer til finalen?
Mellom Telenor og Ice stikker Ice av med seieren.
Telenor ga en ålreit opplevelse, men Ice var i snitt raskere enn konkurrenten.
Hvem skal utfordre Ice?
Det står mellom Fjordkraft Mobil og Telia.
Her var opplevelsen med Fjorkraft Mobil generelt bedre enn den fra Telia.
Gratulerer til Ice og Fjordkraft Mobil.
Dessverre er det bare et av disse selskapene som kan stikke av med seieren i bransjen.
En samtale, mandag kl 14, avgjør deres skjebne i mesterskapet.
Hvem vinner?
Vi slår på tråden til Ice. Det er helt stille i den andre enden i 8 sekunder før de ønsker oss velkommen til Ice. Vil det være avgjørende for resultatet?
Jeg taster meg igjennom menyen som tar i overkant av 60 sekunder å fullføre.
I det jeg er ferdig, kommer jeg direkte i kontakt med en hyggelig kundebehandler.
Totalttiden ble på 64 sekunder.
Klarer Fjordkraft Mobil å slå dette?
Vi ringer.
De ønsker oss velkommen, og forteller at den første ledige kunderådgiveren hjelper meg så snart de er ledig.
Det ringer…
Og ringer...
Plutselig tar de telefonen. De brukte 120 sekunder.
En god prestasjon, men dessverre ikke god nok i møte med Ice.
Gratulerer Ice!
Med en så imponerende svartid ved flere anledninger vil de være en tøff utfordrer mot de andre bransjevinnerne senere i mesterskapet.
Vennligst merk: Dette er en uoffisiell konkurranse som tar utgangspunkt i våre opplevelser med de forskjellige bankenes kundesentre. Det må ikke tas som en omfattende fremstilling av disse bankene sin totale kundeservice.