Skjermbilde 2023-10-11 kl. 10.54.52

Se Norges mest og minst fornøyde mobilkunder

Mobil er en integrert del av hverdagen vår. Men hvor fornøyde er nordmenn egentlig med mobilselskapene? EPSI Rating gir deg svaret gjennom sin årlige undersøkelse, og høstens 2023-resultater viser interessante trender.

Siden i 2003, har EPSI gjennomført dybdeintervjuer med over 2300 privatpersoner og bedrifter hvert år.

Resultatene for 2023 viser at norske mobilkunder aldri har vært mer tilfredse.

– Ifølge kundene har kvaliteten på mobiltelefonitjenesten bedret seg ytterligere, sier Fredrik Høst, Daglig Leder i EPSI Norge.

Aldri før har Norges mobilkunder vært så fornøyde.

Når kundene beskriver andre faktorer som gjør de fornøyd trekker de også frem bredere 5G-dekning, høy servicekvalitet og konkurransedyktige prismodeller.

OneCall har landets mest fornøyde mobilkunder

Lene Moe Bjørkheim,
Head of Customer Care i OneCall og Mycall.
FOTO: Privat

Nok en gang kan OneCall kose seg øverst i toppen når det gjelder kundetilfredshet.

Kunder opplever at de tilbyr innovative løsninger og gode familieabonnementer.

OneCall skiller seg litt ekstra ut ved at de fremstår som mer nytenkende, at de noe enklere å ha med å gjøre og at de har gode familieløsninger.

Innovative løsninger og gode familieabonnementer

I tillegg har de samlet sett et noe bedre renommé blant egne kunder enn hva tilfellet er for hovedkonkurrentene.

Lene Moe Bjørkheim, Head of Customer Care i OneCall and Mycall, fortalte til Kundeserviceavisen i april at de ofte får mange gode tilbakemeldinger fra kundene, og er et godt likt kundesenter.

– Vi jobber mye med å løse rotårsaker og skape problemfrie kundereiser, slik at kundene ikke trenger å kontakte oss, sa Bjørkheim.

OneCall har også vunnet priser under Kundeservicedagene, da basert på tall fra KSindeks.

– Vi må være gode på kommunikasjon i de ulike kanalene. Det å være fleksibel er ekstremt viktig, utdyper hun.

Tett i toppen

Det er likevel ikke langt mellom første og tredje plass i årets EPSI-måling.

– OneCall, ice og Talkmore har alle en kundetilfredshet som er meget høy, men denne gangen er det OneCall som kaprer topplasseringen, utdyper Høst.

Slik ser resultatene fra årets EPSI-måling ut. OneCall troner på troppen mens Telia ligger i bunn.

Ice og Talkmore kan altså være fornøyd med sin innsats ut mot kundene.

– Alle har en meget høy kundetilfredshet, altså en skår over 75, står det i rapporten.

Felles for alle tre er at kundene mener de leverer godt på forventningene, de er enkle å  forholde seg til og kundene får mye mobiltelefoni for pengene.

Meget høy kundetilfredshet

Selskapet som kan vise til den største framgangen i årets målinger er Ice. Mobilselskapet har hatt en fin utvikling over flere år, og har gått fra en bunnplassering i 2017 til en andreplass i årets måling.

Ice har historisk sett fått gode tilbakemeldinger både på pris og service, men fremgangen de siste årene kan i stor grad tilskrives en bedret produktkvalitet.

Telia i bunn

I bunnen finner vi Telia, som også går mest tilbake av de målte aktørene i årets måling.

Telia har opplevd en tilbakegang, selv om deres skåre fortsatt anses som akseptabel.

– En skår på 70 er i seg selv en helt ok tilbakemelding, skriver EPSI i rapporten.

Det er særlig to ting kundene trekker frem som de er misfornøyde med.

Telia-kundene føler de får mindre for pengene enn før, og at servicenivået har blitt vesentlig svakere over det siste året.

Smitteeffekt fra andre tjenester

I mobilbransjen ser EPSI at det generelt er få klager fra kunder.

Med dagens høye produktkvalitet er det andre aspekter av kundeforholdet som står i fokus når man skal differensiere seg fra konkurrentene og forbedre kundeopplevelsen.

Dette er Norges mest og minst tilfredse bankkunder

Mobilselskapenes omdømme spiller en nøkkelrolle i denne helhetsvurderingen, likeså førsteklasses kundeservice og attraktive pristilbud.

En interessant observasjon fra studien er at kundens tilfredshet med mobiltelefoni kan påvirkes av deres tilfredshet med bredbånd eller TV-tjenester fra samme selskap.

Dette tyder på at mobilselskaper kanskje burde tenke på tjenestene sine mer holistisk.


EPSI Rating er en leverandør av uavhengige kundetilfredshetsanalyser, og er en ekstern revisor av kundemassen.

De samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester.

Interessert i å lese mer om funnene? Trykk HER for å se mobilundersøkelsen fra EPSI.