Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes, advarer mot en redusert kollektivtilbud og frykter langvarige negative konsekvenser.
– Krise for det grønne skiftet
– Nå står vi i en brytningstid, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.
Kollektivtransporten opplever økonomiske utfordringer etter pandemien, med stigende passasjertall men tap i billettinntekter og kutt i statlige tilskudd.
– Passasjertallet er sakte på vei oppover, men regjeringens forslag til statsbudsjett er krise for det grønne skiftet, fortsetter Jim Klungnes.
Redusert kollektivtilbud og høyere billettpriser
Passasjertallene vokser sakte mot normalen, men kostnaden er tung å bære for fylkeskommunene som går med flere hundre millioner i underskudd.
– Vi er i ferd med å få et redusert kollektivtilbud og høyere billettpriser, fortsetter forbundslederen.
De siste årene har staten kompensert for tapte billettinntekter. Samtidig tar regjeringen bort tilskuddet fra statsbudsjettet.
– Det vil ta årevis å reparere skaden
Gjennom pandemien sank passasjertallet på buss, tog og bane drastisk fordi myndighetene ba oss være hjemme.
– Hvis man nå, når passasjerene endelig er på vei tilbake, kutter i tilbudet, risikerer vi å gå inn i en negativ spiral der dårligere tilbud gir færre passasjerer, forklarer Klungnes
Likevel ble kollektivtilbudet holdt oppe fordi man visste at passasjerene ville komme tilbake når pandemien var over.
– Fellesskapet har brukt flerfoldige milliarder på å opprettholde tilbudet frem til nå. Det er skuffende at regjeringen trekker seg før målstreken, sier Klungnes.
Han er ikke optimistisk for fremtiden til kollektivtrafikken.
– Det vil ta årevis å reparere skaden, avslutter Klungnes.