Velkommen til Norgesmesterskapet i svartid. Når kunden bare har fem minutter i lunsjen, hvem svarer?
Vi tester blant landets største selskaper.
Reglene er enkle: Vi stiller alle operatørene det samme fakturaspørsmålet. Tar det mer enn 5 minutter å svare? Da kutter vi linjen. Vi lytter gjennom hele menyen før vi trykker. Tiden blir målt fra når vi trykker ring til vi får svar eller må legge på.
Vi utforsker nå strømselskaper. Mellom Fjordkraft, Lyse, NorgesEnergi og Fortum – hvem gir det raskeste svaret?
Fjordkraft
Fjordkraft imponerte oss med raske svar.
Med raskeste svartid på 42 sekunder og tregeste var 67 sekunder gir de kundene gjennomgående imponerende og stabil opplevelse.
Dette selskapet hadde få tastevalg, noe som gjorde det enkelt for kundene å komme i kontakt.
Imponerer stort
– Kom rett i dialog med kundebehandler etter å ha trykket av for privatperson, veldig enkelt med bare tre forskjellige menyer, forteller en deltaker i testpanelet om sin erfaring med Fjordkraft.
De tok også kontakt igjen med oss etter en brutt samtale, noe som viser god oppfølging.
Alt i alt har Fjordkraft imponert stort i ringetesten. Men er det godt nok til å stikke av med seieren for bransjen?
Lyse
Lyse sin raskeste tid var 73 sekunder, og lengste 104. Det er også en solid prestasjon fra selskapet.
De hadde også en klar og enkel menystruktur med ulike valg for ulike produkter, noe som gjorde det enkelt for kundene å finne riktig vei.
Tommel opp fra meg
I tillegg var det flere deltakere i testpanelet som merket seg noe i menyen de likte ekstra godt.
– Vi setter pris på Rogalending-dialekten. Det er hyggeligere enn en robotstemme. Tommel opp fra meg, forteller en deltaker i testpanelet.
Stemmevalget var en hyggelig detalj, med lokale dialekter som gjorde opplevelsen mer personlig.
NorgesEnergi
Testpanelet sine opplevelser med NorgesEnergi var dessverre ikke like god som de to forrige selskapene.
Ved en anledning måtte vi legge på da de brukte mer enn 5 minutter, og ved en annen anledning var det like før vi måtte legge på igjen.
Selv om de ved et enkelt tilfelle svarte på bare 79 sekunder er det dessverre ikke representativt for våre andre opplevelser.
– Ingen pausemusikk. Mye mas om nettsidene. Kjedelig… Gav opp etter 5 min. Fæl opplevelse, skriver en brutalt ærlig deltaker i testpanelet.
Alt i alt har NorgesEnergi rom for forbedring.
Fortum
Fortum svarte stort sett alltid på under 70 sekunder. Det er imponerende.
Det var likevel et enkelt tilfelle hvor de brukte lengre tid. Da skjedde det også noe som vi stusset litt over.
– Når det hadde gått 105 sekunder var jeg nummer 1 i køen. Jeg måtte likevel vente 100 sekunder til før noen tok telefonen. Er det bare én på jobb? Forteller den undrende testeren.
Selv om det var litt rart har Fortum levert utrolig raske svartider ellers.
Hvem stikker av med seieren?
Fjordkraft og Lyse er jevne, og presterer svært godt begge to.
Fjordkraft hadde gjennomsnittlig raskere svartid og er derfor selskapet som går videre til neste runde.
Mellom NorgesEnergi og Fortum vinner Fortum. De hadde en langt raskere svartid.
Men, hvem er best av Fjordkraft og Fortum?
En samtale mandag klokke 12:30 avgjør deres skjebne i mesterskapet. Vi slår på tråden.
Fjordkraft ønsker oss velkommen. De leter opp sin første ledige rådgiver.
Stemmen er ferdig å forklare generell informasjon. Det begynner å ringe... Og ringe...
Det tar 73 sekunder før Fjordkraft svarer. En solid og god opplevelse. Klarer Fortum å slå dette?
Vi slår på tråden til Fortum og trykker oss gjennom menyen. Når robotstemmen er ferdig å forklare begynner det å ringe.
Pling... Pling...
Og det var det. To plinger og jeg er i snakk med en hyggelig Kine.
Det hele tok 58 sekunder.
Gratulerer!
Gratulerer til Fortum som vinner av strømbransjen.
Strømselskapet Fortum har jevnt over levert svært gode resultater. Det blir spennende å se hvordan de vil klare seg videre i mesterskapet.
Vennligst merk: Dette er en uoffisiell konkurranse som tar utgangspunkt i våre opplevelser med de forskjellige kundesentrene. Det må ikke tas som en omfattende fremstilling av selskapets totale kundeservice.