Kommunikasjonsdiretkør i XXL, Jan Christian Thommesen og Nordic PR & Communication Manager hos POWER, Monica Iren Fasting, forteller til Kundeserviceavisen hvordan åpent kjøp hjelper å sikre fornøyde kunder.
Kommunikasjonsdiretkør i XXL, Jan Christian Thommesen og Nordic PR & Communication Manager hos POWER, Monica Iren Fasting, forteller til Kundeserviceavisen hvordan åpent kjøp hjelper å sikre fornøyde kunder.

Bruker du åpent kjøp?

Hvor lenge bør kunder få til å bestemme seg for et kjøp? Kundeserviceavisen har snakket med to av landets største aktører, XXL og POWER, for å høre hvordan de jobber med åpent kjøp.

Det er ikke alltid like lett å bestemme seg om man bør kjøpe noe eller ikke.

Heldigvis tilbyr flere store aktører i dag åpent kjøp, slik du kan dra hjem og teste produktet før du bestemmer deg.

Angrer du? Da er det å dra tilbake og returnere produktet.

Blant markedets beste kundefordeler

Med sine 100 dagers returpolicy er XXL blant dem med den lengste perioden i markedet.

– Av og til kan det være vrient å bestemme seg for om et kjøp er korrekt og vi ønsker da å tilby de som handler hos oss 100 dager åpent kjøp på de aller fleste varer, slik at de har god tid på å vurdere sitt kjøp, forteller kommunikasjonsdiretkør i XXL, Jan Christian Thommesen.

Kommunikasjonsdiretkør i XXL Jan Christian Thommesen. FOTO: Bård Gudim

Han trekker frem at skal føles bra å handle hos XXL. Derfor ønsker de å tilby en slik trygghet, så kunden vet at de kan angre kjøpet på de fleste varer innen 100 dager.

Men denne sjenerøsiteten kommer ikke uten utfordringer.

– En ulempe ved dette er muligheten det gir for å kjøpe flere varer enn man egentlig ønsker eller at man ikke tar seg tid til å vurdere godt nok, noe som vil føre til et stort antall returer med den negative påvirkningen det har på miljøet, utdyper Thommesen.

God tid på å vurdere sitt kjøp

Videre forklarer Thommesen hvordan XXL er opptatt av å ha kunden i sentrum.

– Vi jobber stadig med å gi våre kunder markedets beste kundefordeler både via åpent kjøpt, fornøydgaranti, prismatch og å hele tiden gi den beste servicen både i våre varehus og på XXL.no, forklarer han.

– Et ledd i arbeidet med å styrke vår kundeservice

– Den store fordelen er selvsagt fornøyde kunder, sier Nordic PR & Communication Manager, Monica Iren Fasting.

Med en litt kortere returperiode på 60 dager, ser POWER åpent kjøp som et viktig verktøy for å styrke kundeservice.

Monica Iren Fasting, Nordisk PR- og kommunikasjonssjef i POWER. FOTO: Catchlight/POWER

– Åpent kjøp er en ekstra gode vi har valgt å tilby kundene våre som et ledd i arbeidet med å styrke vår kundeservice, forklarer Fasting.

Å få mulighet til å teste produktet og selv velge mellom å bytte til en annen vare, eller få pengene tilbake om man ikke er fornøyd, mener POWER er en svært god og trygg ordning for kundene.

På spørsmål om hvorfor de har valgt å ha åpent kjøp i 60 dager er svaret enkelt.

Svært god og trygg ordning

– Vi mener 60 dager er tilstrekkelig for å finne ut om du er fornøyd eller ikke, og vi har også ønsket å tilby en lengde på åpent kjøp som er blant bransjens beste, forklarer Fasting.

Hun trekker også frem utfordringer med løsningen.

– Ulempen er selvsagt at dette koster litt å gjennomføre, da vi må selge returprodukter til en sterkt rabattert pris. Vi ser også at enkelte kunder ikke setter seg godt nok inn i unntakene og vilkårene for åpent kjøp.

Hun forteller så videre at det noen ganger krevende å forklare kunden at dette er en gode, og ikke en lovpålagt rettighet, og de tar eksempelvis ikke retur på produkter med tydelig slitasje.

Balansen mellom kundetilfredshet og bærekraftighet

Forbrukere lever i dag i en gullalder av kundeservice. Med forhandlere som er villige til å strekke seg så langt for å sikre fornøyde kunder.

Valget om man skal kjøpe eller ei er ofte ikke bare om produktet i seg selv, men også om retningslinjene rundt.

Kundeopplevelse i sentrum

Både XXL og Power er opptatt av fornøyde kunder, og er tydelige på at å tilby åpent kjøp er en viktig del av å sikre dette.

Mens det utvilsomt gir en trygghet til kunder, presenterer det også utfordringer for forhandlere, spesielt knyttet til kostnader og informasjon.

I en tid der kundeservice er mer avgjørende enn noensinne, blir balansen mellom kundetilfredshet og bærekraftighet stadig mer finjustert.