EPSI Rating har lagt frem resultatene fra en ny og omfattende måling av kundetilfredsheten med TV- og bredbåndleverandørene i Norge.
Studien, som også inkluderer en måling av de mest brukte strømmetjenestene, baserer seg på nesten 5.000 intervjuer med privatpersoner og bedrifter rundt om i Norge.
Beste TV-leverandør
Norske TV-kunder er blitt mer fornøyde over det siste året.
De opplever økt stabilitet, bedre brukervennlighet og en større valgfrihet.
– Det er også en generell oppfatning ute blant abonnentene om at de får mer tv-underholdning for pengene, forklarer Brockmann.
Både Altibox, Telia og Telenor kan vise til en fin utvikling fra i fjor, men i år som i fjor er det Strim som presterer aller best i denne studien.
– Strim er konkurransedyktige på pris, innholdet i kanalpakkene treffer bra på kundenes ønsker og behov, og så er de ifølge kundene flinke på å komme med underholdningstips, fortsetter Høst.
Kunder som strømmer er mer fornøyde
NRK Nett-TV får den aller beste tilbakemeldingen i denne undersøkelsen.
– Tilbakemeldingen fra brukerne vitner om at kvaliteten på innholdet er svært bra og at brukervennligheten er god. Det gjør at NRK Nett-TV er blitt en populær tjeneste, sier Høst.
Mange opplever at det å strømme innhold over internett er enkelt, innholdstilbudet er stort, og at de får mer for pengene som strømmekunde enn som TV-kunde.
Strømmekundene rundt om i Norge opplever at de, gjennom NRK, får tilgang på mye innhold av god kvalitet, og at disse tjenestene er både enkle og brukervennlige.
– Tilbakemeldingen er tydelig, kundene er fortsatt vesentlig mer tilfredse med strømmeleverandørene enn med TV-distributørene, fortsetter Brochmann avslutningsvis.
Generelt lav kundetilfredshet
Til tross for en bedring viser studien at det fortsatt er mange kunder som er misfornøyde med disse tjenestene.
– Men en gjennomsnittsskår på 64 for TV-leverandører i privatmarkedet betyr det at kundetilfredsheten fortsatt er svak, påpeker Høst.
Mange av tilbakemeldingene går i år på at kundene har tilgang på mange kanaler de ikke benytter seg av og at de ønsker enda bedre mulighet til selv å forme sine kanalpakker.
Studien viser at så mange som 38% av kundene er misfornøyde. Hver sjette kunde svarer også at de vurderer å si opp eller stoppe TV-abonnementet.