EPSI NORGE: Kundetilfredshet 2023 privatmarked
EPSI undersøker kundetilfredsheten blant selskaper i en rekke forskjellige bransjer. Denne gangen i sparing- og investeringstjenester. På bildet ser du Fredrik Høst og Sindre Brochmann. FOTO: EPSI

Dette er TV-selskapene med de mest og minst fornøyde kundene

EPSI har i en ny studie undersøkt kundetilfredsheten med bredbånd- og TV-distribusjonen i Norge. Til tross for en bedring viser studien at det fortsatt er mange kunder som er misfornøyde med disse tjenestene. 

EPSI Rating har lagt frem resultatene fra en ny og omfattende måling av kundetilfredsheten med TV- og bredbåndleverandørene i Norge.

Studien, som også inkluderer en måling av de mest brukte strømmetjenestene, baserer seg på nesten 5.000 intervjuer med privatpersoner og bedrifter rundt om i Norge.

Beste TV-leverandør

Norske TV-kunder er blitt mer fornøyde over det siste året.

De opplever økt stabilitet, bedre brukervennlighet og en større valgfrihet.

– Det er også en generell oppfatning ute blant abonnentene om at de får mer tv-underholdning for pengene, forklarer Brockmann.

Både Altibox, Telia og Telenor kan vise til en fin utvikling fra i fjor, men i år som i fjor er det Strim som presterer aller best i denne studien.

– Strim er konkurransedyktige på pris, innholdet i kanalpakkene treffer bra på kundenes ønsker og behov, og så er de ifølge kundene flinke på å komme med underholdningstips, fortsetter Høst.

Slik ser rangeringen ut. Gratulerer til Strim med den høyeste kundetilfredsheten!

Kunder som strømmer er mer fornøyde

NRK Nett-TV får den aller beste tilbakemeldingen i denne undersøkelsen.

– Tilbakemeldingen fra brukerne vitner om at kvaliteten på innholdet er svært bra og at brukervennligheten er god. Det gjør at NRK Nett-TV er blitt en populær tjeneste, sier Høst.

Mange opplever at det å strømme innhold over internett er enkelt, innholdstilbudet er stort, og at de får mer for pengene som strømmekunde enn som TV-kunde.

Strømmekundene rundt om i Norge opplever at de, gjennom NRK, får tilgang på mye innhold av god kvalitet, og at disse tjenestene er både enkle og brukervennlige.

– Tilbakemeldingen er tydelig, kundene er fortsatt vesentlig mer tilfredse med strømmeleverandørene enn med TV-distributørene, fortsetter Brochmann avslutningsvis.

NRK troner på toppen, selv over store internasjonale aktører. Gratulerer til NRK!

Generelt lav kundetilfredshet

Til tross for en bedring viser studien at det fortsatt er mange kunder som er misfornøyde med disse tjenestene.

– Men en gjennomsnittsskår på 64 for TV-leverandører i privatmarkedet betyr det at kundetilfredsheten fortsatt er svak, påpeker Høst.

Mange av tilbakemeldingene går i år på at kundene har tilgang på mange kanaler de ikke benytter seg av og at de ønsker enda bedre mulighet til selv å forme sine kanalpakker.

Studien viser at så mange som 38% av kundene er misfornøyde. Hver sjette kunde svarer også at de vurderer å si opp eller stoppe TV-abonnementet.