Vi er på oppdrag for å finne butikken som virkelig verdsetter kundens tid. Hvem har raskest responstid?
Testkriteriene er klare: Alle forhandlere blir spurt om en feilaktig faktura. Tar det mer enn 5 minutter å få svar? Da avslutter vi samtalen.
Vi navigerer gjennom hele menyen før vi tar vårt valg. Tiden blir målt fra oppringning til svar, eller til vi må legge på.
Slik ser tabellen ut nå:
IKEA
Når vi ringer IKEA blir vi møtt med en del informasjon, noen vil kanskje si litt for mye.
De kan ikke skryte av å være lynrask på å ta telefonen heller, da de stort sett ikke besvarte oss innen 5 minutter.
Det var dog ved en anledning de tok telefonen på 102 sekunder.
Mulighet for tilbakering og fengende ventemusikk
Ved en annen anledning var IKEA uheldig med når vi testet de. De opplevde tekniske problemer, noe som kan skje alle, men testeren var ikke fornøyd med varehusets løsning.
– De beklagde store problemer med ordresystemene og oppfordret meg til å ringe en annen gang. Jeg forstår at tekniske problem kan skje, men det er litt rart å be meg ringe en annen gang. Hva om mitt spørsmål ikke hadde noe med ordresystemet å gjøre?
Det er likevel noen ting som gir de plusspoeng, blant annet mulighet for tilbakering og fengende ventemusikk.
Elkjøp
Elkjøp kom på banen med det vi kan beskrive som den mest «rytmiske» ventemusikken av alle.
– Det var nesten som å være på en festival! Menyen var også lett å navigere, selv om den innledende stemmeinstruksjonen gikk litt sakte. Generelt en ganske smooth opplevelse, forteller en deltaker i testpanelet.
Til tross for en god teknisk opplevelse med selskapet kan de ikke skryte av gode svartider.
Det var nesten som å være på en festival
Det er på hengende håret de ikke er diskvalifiserte, da de brukte over 5 minutter på å svare med unntak av ett tilfelle. Da var de 18 sekunder unna.
Elkjøp har dessverre ikke prestert særlig godt i mesterskapet.
POWER
I motsetning til konkurrenten har POWER vesentlig raskere svartid.
– Fikk en fin smakebit av heftig musikk i et par sekund før en hyggelig stemme møtte meg. God opplevelse, sier en deltaker i testpanelet.
De svarte stort sett på under et minutt, med unntak av en anledning da de brukte over 5 minutter.
Svarte stort sett på under et minutt
Det er også en behagelig og rolig stemme som presenterer menyen, enkle valg og vi blir plassert raskt i kø.
Generelt er opplevelsen god med svartider på vanligvis under 50 sekunder.
En god prestasjon av selskapet som selger forbrukerelektronikk.
Komplett
De starter samtalen med en stemme full av innlevelse som sier, «Vi jobber hardt for å gi deg den beste servicen!»
Tja.
Stort sett brukte de mer enn fem minutter på å svare.
Likevel, ved en anledning, tok de telefonen på bare 98 sekunder.
En testdeltaker som måtte vente i mer enn fem minutter merket seg noe som han irriterte seg over.
– Irriterende at de gir en pipetone med jevne mellomrom som gir falske forhåpninger om at man slipper til. Er bare update på ventetiden, forteller testeren skuffet.
Hvem går videre?
Mellom IKEA og Elkjøp vinner IKEA, da de totalt sett har rundt 100 sekunder mindre i ventetid på tvers av alle våre tester.
Når vi kommer til POWER og Komplett er det enkelt å kåre en vinner. Her har POWER desidert bedre svartid.
Det er dessverre bare er en som kan gå videre.
Hittill har POWER levert bedre enn IKEA, men en siste samtale mandag klokken 11 avgjør deres fremtid i dette mesterskapet.
Vi ringer IKEA og taster oss gjennom den lange menyen.
Vår estimerte ventetid er 10 minutter.
Det går 5 minutter og vi legger på.
Det er POWER sin tur. Klarer de å svarer innen 5 minutter? I så fall er en finaleplass deres!
Vi slår på tråden og de beklager umiddelbart den lange ventetiden.
Det går 1 minutt...
Ring... Ring... Ring...
Det går 2 minutter...
Det går 3 minutter...
3 minutter og 20 sekunder tar det før jeg hører en hyggelig stemme i den andre enden.
Gratulerer til POWER!
Men hold deg fast, for nå blir det virkelig spennende! En mystisk vinner fra en hemmelig turnering som har utspilt seg bak kulissene vil komme til syne neste artikkel... Hvem kan dette være?
Vennligst merk: Dette er en uoffisiell konkurranse som tar utgangspunkt i våre opplevelser med de forskjellige kundesentrene. Det må ikke tas som en omfattende fremstilling av selskapets totale kundeservice.