Åtte banker har blitt testet i denne spesielle ligaen: SMN, Østfold-Akershus, Nord-Norge, Ringerike Hadeland, SR-Bank, Østlandet, Nordmøre og Sørøst-Norge. Hvordan står de seg mot hverandre? Og kan de utfordre våre tidligere mestere?
Reglene er enkle: Bruker selskapet over 5 minutter på å svare, legger vi på. Det har vi ikke tid til.
SpareBank 1 SMN
Vår første samtale med SpareBank 1 SMN var en positiv opplevelse. De svarte på 76 sekunder.
Deres respons var gjennomgående rask og effektiv, og de tok alltid telefonen på under 140 sekunder.
Gjennomgående rask og effektiv
– De har driftsproblemer i dag, likevel raskt svar. Bra jobba, forteller en deltaker i testpanelet.
SMN beviste at regional forankring ikke står i veien for rask kundeservice.
SpareBank 1 Østfold-Akershus
Sparebank 1 Østfold-Akershus viste seg å være tregere ut av startblokkene.
Selv om vi møtte en vennlig tone ved oppringning, var ventetiden noe lengre enn forventet.
De har brukt akkurat under 5 minutter med hver anledning vi har ringt de, det raskeste de presterte var 241 sekunder.
Tregere ut av startblokkene
– Tilbud om tilbakering etter 100 sekunder er bra, men ingen info om forventet ventetid. Dette var kjedelig, forteller testeren.
Når det kommer til hastighet, har altså avdelingen Østfold-Akershus litt å jobbe med.
SpareBank 1 Nord-Norge
Oppe i nord skinner heldigvis nordlyset, for de kan ikke skilte med likre vakre svartider.
Ikke ved en eneste anledning svarte de oss på under 5 minutter.
En deltaker i testpanelet merket seg også noe som irriterte han.
– Det var stor forskjell i volum gjennom menyen, noe som var irriterende å høre på, forteller den oppgitte testdeltakeren.
SpareBank 1 Nord-Norge er dessverre ute av konkurransen da de brukte mer enn 5 minutter på å svare.
SpareBank 1 Ringerike-Hadeland
Ringerike-Hadeland gir oss en blandet opplevelse.
Ved en anledning svarte de på bare 67 sekunder. Det er bra!
En blandet opplevelse
Likevel bruker de over 5 minutter ved andre anledninger.
– En helt ålreit opplevelse. Ikke noe spesielt her, forteller en deltaker i testpanelet.
SpareBank 1 SR-Bank
Selv om SR-bank ønsker deltakerpanelet velkommen med en varm stavanger-dialekt er det dessverre ikke godt nok.
Vi kom ikke i snakk med en kundebehandler på under 5 minutter ved en eneste anledning vi slo på tråden.
– De henviste oss flere ganger mens vi ventet til chatten på hjemmesiden da det er kortere ventetid, forteller en tester.
Det var dessverre ikke ventetid på chat vi tester i denne artikkelserien, men svartid på telefon.
Her er såpass treg at de mister sin plass i mesterskapet.
SpareBank 1 Østlandet
På Østlandet er ting vanligvis i full fart, men SpareBank 1 Østlandet var ikke særlig rask med å svare kundene sine.
– Ingen musikk… Kjedelig å vente. Det bare ringer og ringer. Av og til er de innom å sier de ikke har glemt meg, men det føles jo slik, forteller de oppgitte paneldeltakeren.
De tok ikke telefonen på under 5 minutter en eneste gang vi ringte de.
Derfor er de ute av mesterskapet.
SpareBank 1 Nordmøre
Langs kysten har vi SpareBank 1 Nordmøre som bød på en forfriskende opplevelse.
Det virket som om de ventet på våre anrop med åpne armer.
Ved en anledning svarte de på bare 42 sekunder, noe som er ligaens raskeste svartid.
Ligaens raskeste svartid
Rask, klar og hyggelig – de hadde definitivt fokus på å ikke la kunden vente.
De var alltid under 1 minutter når vi ringte de.
Imponerende!
SpareBank 1 Sørøst-Norge
I motsetning imponerte SpareBank 1 Sørøst-Norge dessverre ikke.
Ikke en eneste gang kom vi igjennom på 5 minutter.
Imponerte ikke
Det vil dessverre si at Sørøst-Norge også er ute av mesterskapet.
Hvem går videre?
De som går videre er de som har sammenlagt hatt de beste svartidene.
Både SR-bank og Østlandet svarte ikke på under 5 minutter, noe som resultere i diskvalifikasjoner.
Mellom avdeling SMN, Ringerike-Hadeland og Nordmøre, hvem går videre for å konkurrere i den opprinnelige ligaen?
En samtale mandag 13:30 avgjør.
Vi ringer SMN. Ett minutt tar det å komme seg gjennom menyen.
Det går 3 minutter og vi får vite at vår plassering er nummer 3 i køen. Rekker de å svare oss før det har gått 5 minutter?
Det gjorde de! Vi ble ønsket velkommen etter 242 sekunder i kø. Er det nok til å vinne?
Vi ringer Ringerike-Hadeland. De informerer om en kundeundersøkelser for å forstå bedre kundenes behov. Bra. Det forteller om mange som ringer, vi blir satt i kø.
Og der blir vi sittende. Lenge.
Det går 5 minutter og vi legger på. Enn så lenge holder SMN seg på førsteplass. Klarer Nordmøre å slå de?
Vi ringer. Taster oss gjennom menyen og...
Kommer direkte i snakk med en kundebehandler etter 40 sekunder! Wow.
Gratulerer til SpareBank 1 Nordmøre!
De kan skryte av svært gode svartider som virkelig kan utfordre de andre bransjene.
Gratulerer til SpareBank 1 Nordmøre for seieren!
Slik ser hele tabellen ut nå:
SpareBank 1 Nordmøre sniker seg inn for å utfordre de beste i bankbransjen. Dersom de holder opp med disse tidene har de en god sjanse til å vinne hele ligaen.
Vennligst merk: Dette er en uoffisiell konkurranse som tar utgangspunkt i våre opplevelser med de forskjellige kundesentrene. Det må ikke tas som en omfattende fremstilling av selskapets totale kundeservice.