Anette Grønby Rein, Kommunikasjonssjef i Fremtind.
Anette Grønby Rein, Kommunikasjonssjef i Fremtind.

Fremtind har landets minst fornøyde forsikringskunder

Norge har et robust forsikringsmarked med høy kundetilfredshet, men siste måling fra EPSI avslører at ikke alle selskaper treffer målet. Fremtind, forsikringsselskapet eid av DNB og SpareBank 1, har havnet på bunn i den siste undersøkelsen, en plassering de ikke er fornøyd med. 

Kundeserviceavisen har tatt en prat med kommunikasjonssjef i Fremtind, Anette Grønby Rein, hvor hun deler noen tanker om årets resultater fra EPSI sin forsikringsundersøkelse.

Naturligvis skuffet over resultatene

En score på 65,2 er den laveste for selskapet i denne forsikringsundersøkelsen.

Det indikerer at kundene til Fremtind opplever at forsikringene ikke står seg konkurransedyktige sammenlignet med andre selskaper i bransjen.

– Vi er naturligvis skuffet over resultatene, for målet vårt er høy tilfredshet blant alle kundene våre, sier kommunikasjonssjef i Fremtind, Anette Grønby Rein.

Målet vårt er høy tilfredshet blant alle kundene våre

– Vi har tidligere hatt tradisjon for å levere på dette. Derfor vil vi nå gå nøye gjennom resultatet og se på tiltak for å bli bedre, utdyper Rein.

Skal bruke undersøkelsen godt

– Vi kommer til å bruke undersøkelsen godt, og jobbe videre med kundeopplevelsene, forklarer Rein.

Det er avgjørende for selskaper som Fremtind å lytte til kundenes tilbakemeldinger og raskt tilpasse seg markedets dynamikk.

– Høy kundetilfredshet vil fortsette å stå øverst på agendaen i tiden fremover, sier Rein.

Høy kundetilfredshet vil fortsette å stå øverst på agendaen i tiden

– Gjennom året som har vært, har vi satt i gang flere tiltak og aktiviteter for å imøtekomme kundenes ønske om tettere oppfølging og bedre informasjon. Det er vi glade for at vi ser resultatene av blant SpareBank 1s kunder, selv om vi fortsatt ikke er i mål.

– Vi skal være der når det trengs

– Vi skal være der når det trengs. Enten det er noen som har ødelagt mobilen, brekker foten, eller om flere hundre boliger rammes av en naturkatastrofe, sier Rein.

– Noen hendelser er ekstra krevende, slik som håndteringen av alle skadene etter ekstremværet Hans, forteller Rein.

Dette er landets mest og minst fornøyde forsikringskunder

Over en lengre periode hadde selskapet en enorm pågang på både telefon og skademeldinger.

– Da er det så viktig at kundene våre kjenner seg godt ivaretatt. Vi flyttet ressurser internt for å imøtekomme alle henvendelsene, sier Rein.

Hun forteller at det ble jobbet mye overtid og helger for å hjelpe de som trengte det.

– Det ble mange samtaler med kundene, der hovedfokus var å lytte, gi bistand, støtte og aksjonspunkter, forklarer Rein avslutningsvis.