Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.
Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor. FOTO: Kredinor

Julehandelen på kreditt

Høyere renter og kraftig prisvekst treffer nordmenns økonomi hardt. Gjelden vokser stadig i Norge, og månedene frem til nyttår er høytiden for varehandelen. Derfor ønsker Kredinor å rette fokuset mot nedbetaling av gjeld fremfor å skaffe seg ny under disse handledagene.

– Som inkassoselskap skal vi redusere kundenes betalingsproblemer i stedet for å øke dem, forteller Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.

Fokus på nedbetaling av gjeld

– Vi ønsker å rette fokuset mot nedbetaling av gjeld fremfor å pådra seg ny under disse handledagene, forklarer Nysteen.

Midt under den hektiske Black Week får mange inkassokunder en ekstra mulighet til å kutte i gjelden sin.

– Med stigende renter i en tid da alt er dyrt, vet vi at mange kommer til å slite utover vinteren, fortsetter Nysteen.

Klaus-Anders Nysteen ønsker å hjelpe kundene sine til en bedre hverdag. FOTO: Nicolas Tourrenc

Kredinor kontakter derfor flere tusen kunder som får tilbud om å komme seg raskere tilbake til god økonomisk helse.

– Som inkassoselskap skal vi redusere kundenes betalingsproblemer i stedet for å øke dem, utdyper Nysteen.

Kredinor, som er Norges største inkassoselskap, har to ganger tidligere gjennomført lignende kampanjer der svært mange kunder har fått hjelp.

40.000 kunder fikk tilbud om redusert gjeld

Under Black Friday i fjor fikk 40.000 Kredinor-kunder tilbud om en eller annen form for reduksjon av gjelden sin.

– Vi vet at det likevel er mange kunder som vegrer seg for å gå i dialog med oss. Derfor håper vi at en kampanje som dette kan senke terskelen for kontakt og hjelpe flere til et bedre liv, sier Nysteen.

Vi vet at det er mange kunder som vegrer seg for å gå i dialog med oss

Resultatet var at mange fikk nye og håndterbare nedbetalingsplaner og andre fikk kvittet seg helt med sin gjeld.

I juni år, da mange fikk sine skattepenger, ble det lagt ytterligere 3500 saker til denne listen etter et lignende tilbud fra Kredinor.

– Vår viktigste oppgave er å hjelpe folk ut av gjeld, raskere og rimeligere – og med mindre stress, forteller Nysteen.

Årets kampanje

– Som inkassoselskap skal vi redusere kundenes betalingsproblemer i stedet for å øke dem. Det jobber vi med hele året. I tillegg håper vi at kampanjer som dette er med på å hjelpe folk ekstra i en tøff tid, sier Nysteen.

Årets Black Friday-kampanje retter seg mot betalingsdyktige kunder som får påminnelse om ubetalt krav, med tilbud om rådgiving for å finne en helhetlig løsning.

Som inkassoselskap skal vi redusere kundenes betalingsproblemer i stedet for å øke dem

I tillegg får en gruppe personer som er mindre betalingsdyktige tilbud om redusert betaling for å slette krav.

– Vi ønsker spesielt å hjelpe dem som sliter mest økonomisk med å betale ned på inkassogjelden sin fremfor å bruke mer penger, forteller Nysteen.

Nordmenns forbruksgjeld økte med 1,8 mrd. i september

– Dette er ment som en motvekt til en vond økonomisk spiral som Black Friday fører til for mange personer, avslutter Nysteen