– 2023 har vært et fantastisk og begivenhetsrikt år for Strawberry. Vi fikk 12 nye hoteller i porteføljen, skiftet navn i mai og lanserte mange spennende partnere til medlemmene våre, sier Petter A Stordalen, eier og grunnlegger av Strawberry.
Jobber hver dag for de beste opplevelsene
– At vi nå vinner både årets hotellkjede i Norge og Norden, bekrefter den fantastiske innsatsen til våre 20 000 ansatte i Norden som hver dag jobber for at våre gjester og medlemmer skal få de beste opplevelsene hos oss, fortsetter Stordalen.
Strawberry fikk totalt tre priser. Selskapet ble kåret til Beste Hotellkjede i Norge og Beste Hotellkjede i Norden, og Sommerro ble kåret til Beste Hotell i Norge.
– Med Sommerro har vi skapt noe helt unikt. Hotellet fikk en kanonstart allerede ved åpningen, og hotellet har blitt et samlingspunkt for både lokale og internasjonale gjester, forteller Stordalen.
Det spektakulære hotellprosjektet har bidratt til å sette Norge på det internasjonale kartet, og Ekspedisjonshallen er i ferd med å bli en institusjon i Oslo.
– At de i år får prisen for Beste Hotell i Norge er en anerkjennelse vi tar imot med stor ydmykhet og teamet på hotellet har all grunn til å være utrolig stolte, sier Stordalen.
– Service handler i stor grad om å møte forventninger
– Vår hovedinngang er alltid å huske at vi jobber med mennesker og menneskemøter. Service handler i stor grad om å møte forventninger, forteller Geir M. Økland, Senior Communications Advisor hos Strawberry, til Kundeserviceavisen.
Geir M. Økland, Senior Communications Advisor hos Strawberry.
Måten de jobber med kundeservice er variert. Hvordan de møter gjesten, opptreden i møtet og anerkjennelse av gjesten er bare noen av prioriteringene.
– Vi har fire ulike kjeder med ulike gjesteløfter, samt over 40 frittstående hotell med egne gjesteløfter, så noe handler også om å hjelpe gjesten til å finne riktig hotell for oppholdet, forklarer Økland.
Handler også om å hjelpe gjesten til å finne riktig hotell for oppholdet
– Noen ganger ønsker man bare en god seng og frokost sentralt til en rimelig pris, mens andre ganger er selve oppholdet opplevelsen gjesten ønsker, legger han til.
Han forteller at de jobber kontinuerlig for å forbedre seg.
– Vi måler selvfølgelig hvordan gjestene opplever at vi leverer på disse gjesteløftene, og bruker resultatene til stadig å forbedre oss.
Nøkkelen er mangfold og inkludering
En viktig del er Strawberry sin grunnleggende holdning er at de har «Room For All». Dette gjelder både gjester og ansatte.
– Vi har mangfold og inkludering høyt på agendaen, og tror på at et mangfoldig arbeidsmiljø gjør oss bedre og gjør at vi leverer bedre service, forklarer Økland.
Økland forteller at det er opp til en selv hvor langt du kan nå, ikke hvor du kommer fra eller hvilken bakgrunn du har.
– Det har vi mange eksempler på i selskapet, noe vi også tror motiverer, legger han til.
Mangfoldig arbeidsmiljø gjør oss bedre og gjør at vi leverer bedre service
Strawberry har nylig gjennomført den årlige Vinterkonferansen for 3500 ansatte og partnere, hvor de har feiret det vi har klart å oppnå sammen og samtidig hyllet enkelthotell og personer som har utmerket seg det siste året.
– Å ta seg tid til ordentlig å markere gode prestasjoner og resultater tror vi også er viktig for den kulturen vi ønsker å ha i selskapet, sier Økland.
Strawberry har kundesenter i Norge og Sverige. Begge sitter på hovedkontoret.
– Det gjør at veien fra gjestefeedback til de ulike avdeleingene er kort – noe som er nyttig for hvordan vi jobber med stadig å forbedre gjesteopplevelsen, forklarer Økland.
– En fantastisk vitaminboost
Våren 2023 byttet hotellselskapet navn fra Nordic Choice Hotels til Strawberry, og i juni ble det kjent at selskapet inngår et samarbeid med Norwegian.
– 2024 blir nok et spennende år for Strawberry og at vi kan starte året med å motta tre av de gjeveste prisene i reiselivsbransjen er en fantastisk vitaminboost, utdyper Petter Stordalen.
Ekspedisjonshallen.
En felles lojalitetsplattform og en felles digital fordelsvaluta vil gi medlemmene mer valgfrihet, samtidig som de kan samle poeng på tvers av ulike fordelsprogram.
I sum vil det nye partnerskapet gi forbrukere i Norden enda bedre og flere muligheter til å både tjene og benytte oppsparte poeng.
– Nå skal vi fortsette å gi gass og gi gjester og medlemmer over hele Norden enda flere opplevelser og muligheter, avslutter Stordalen.
Dette er Grand Travel Awards
Grand Travel Awards er et sentralt årlig arrangement i den norske reiselivsbransjen.
Det ble nylig avholdt i Oslo med cirka 300 deltakere. En jury med representanter fra flere reiselivsorganisasjoner nominerte kandidater i forskjellige kategorier, som ble stemt på av ansatte i norske reisebyråer.
Juryen tildelte også Årets Leder og Årets Hederspris basert på individuelle prestasjoner i reiselivet.
Arrangementet, kjent for sin gallamiddag og underholdning, fungerer som et viktig nettverkssted for bransjen og sammenfaller med den årlige reiselivsmessen i januar.