– Kvelden besto av cirka 100 personer som feirer gode prestasjoner blant bransjekollegaer. Lave skuldre og høy stemning, forteller Carsten Gunnarstorp.
Carsten Gunnarstorp, advokat i ANFOKundeservice Awards ønsker å fremme seriøsitet, annerkjennelse og yrkesstolthet for alt arbeidet som gjøres av de som jobber i et kundesenter/callcenter.
– Det jeg gleder meg mest til er å trykke stolte medarbeidere i hånda når de får pris for godt håndverk. Gleden hos enkeltpersoner, som smitter over på andre, og som skaper et grunnlag for å få kollegaer til å skinne, fortalte Gunnarstorp i forkant av prisutdelingen.
– Det var skikkelig gøy å oppleve
Han forklarer at både prisvinnerne som gikk opp på scenen og deres kolleger var fornøyde.
– Selv om det er enkeltpersoner som mottar prisen, var det tydelig at kollegaene satte stor pris på at prisen tilfalt «dem», sier Gunnarstorp.
Lave skuldre og høy stemning
– Lykken plasserer seg altså blant de ansatte like mye som på ledelses- og bedriftsnivå, forteller Gunnarstorp.
Videre forklarer han at kvelden ble veldig vellykket.
– Det var skikkelig gøy å oppleve, legger han til.
Fremme yrkesstolhet
Han mener at salg og kundeservice har mye større betydning for annonsørenes topp- og bunnlinje enn hva de normalt får honnør for.
– Det er derfor viktig å fremme yrkesstolthet blant de som jobber med denne delen innen markedsføringsfaget, forteller han.
Et annet viktig element er at juryvurderingen tar utgangspunkt i det faglige arbeidet som utføres.
Spørreundersøkelser i markedet tar utgangspunkt i brukeropplevelsen (resultatet), men brukeropplevelsen av kundeservice er ofte styrt av hvilket produkt eller tjeneste som er utgangspunktet for kundeservicen.
– Det er lett å få gode salgsresultater på et godt produkt. Resultatet er et viktig element i juryens vurdering, men fag og metodikk er enda viktigere. Det er altså hardt og godt arbeid som gis honnør i denne konkurransen, utdyper Gunnarstorp.
Dette er vinnerne
Årets kundesenter – DHL EXPRESS
Dette kundesenteret utmerker seg med høy medarbeidertrivsel, tillitsbasert ledelse, og eksepsjonell kundetilfredshet, støttet av proaktiv problemforebygging og direkte tilgang til toppledelsen. Deres kultur for utmerkelse i kundeservice har ført til flere priser.
Årets Medarbeider Kundesenter – Terje Krane fra ProffCom
Årets Medarbeider i Kundesenteret utmerker seg med ekstrem kundetilfredshet, en positiv kulturpåvirker, og en evne til å løfte stemningen på arbeidsplassen. Med et naturlig talent for coaching, faglig støtte, og kreativitet, bidrar vinneren med verdifulle forbedringsideer og er en eksemplarisk rollemodell. Personen har også vunnet prisen som årets kollega, valgt blant 200 medarbeidere.
Årets Teamleder Kundeservice – Eva Granly Foss fra ProffCom
Årets Outsourcing Partnerskap – Proffcom og Fjordkraft Bedrift
Årets Chatbot – Nova fra Nordea
Årets Innovasjon – Fjordkraft Bedrift
Ved å integrere CRM, AI, og kjernesystemer, har de muliggjort sømløs informasjonsoverføring og automatisert tidligere manuelle prosesser. Dette har resultert i betydelige effektivitetsgevinster for medarbeidere, kunder, og ledelse uten å ofre behandlingstid eller kvalitet. Med teknologien som også leser, tolker, og behandler e-post, har kundesvarene doblet seg, samtidig som mange millioner er spart med utsikter til ytterligere besparelser.
Årets Bærekraft – Maskineriet
Hva er Kundeservice Awards?
- Formålet med Kundeservice Awards: Å verdsette og anerkjenne arbeidet til alle som er involvert i kundeservice og salg i kundesentre og callcenter.
- Arrangører og sertifisering: Konkurransen er organisert av ANFO og VIRKE, som også samarbeider om «Godkjent Callcenter»-sertifiseringsordningen, med mål om å bidra til et kompetanseløft i bransjen.
- Deltakelse og fordeler: For å delta i Kundeservice Awards må du melde deg på. Det anbefales for virksomheter som ønsker å fremheve seriøsitet, anerkjennelse, og yrkesstolthet i kundeserviceyrket, samt å benytte konkurransen som en motivasjonsfaktor og markedsføringsmulighet.
- Konkurransens struktur: I hver kategori vil juryen nominere tre kandidater, hvorav kun én vil bli kåret som vinner. Dette bidrar til en spennende og rettferdig konkurranse.
- Jury og ledelse: Juryen ledes av Jurygeneral Gorm Kunøe. Han har i flere ti-år forelest innen service management, TM og direkte salg, salgsledelse på norsk og engelsk.