Så langt har 2024 servert forsikringsselskapene landet over tusenvis av skademeldinger.
Frende har hatt nok å henge fingrene i.
Lang og hektisk periode
– Sammen med skadene etter kuldeperioden, snøsmelting og uvær tidligere i januar, er vi tett på all-time-high for januar når det gjelder antall skader kundene våre har opplevd, forteller Slettemoen.
De har hatt stor pågang etter «Ingunn» med borti 80 skademeldinger etter hennes herjinger.
Etter storm er det ofte mye takskader, med takdeler som har blåst av, og vanninntrenging gjennom tak og vegger.
– Tidligere i måneden hadde vi mange som mistet vannet fordi det var så kaldt, og oppdaget at rørene hadde sprukket da kulden slapp taket og vannet sto, legger hun til.
Noen steder var det mye overvann inn i kjellere og flom i tillegg. Det var også biler og folk som skled på isen da det var som glattest, og en rekke kollisjoner.
– Allerede halvveis i måneden hadde vi en økning i bilskader på 20 prosent, og på bygningsskader på 50 prosent, sier Slettemoen.
Dette kommer på toppen av at 2023 var et naturskadeår av de sjeldne, med både «Hans» og styrtregn høst.
– Så det har vært en lang og hektisk periode, forteller Slettemoen.
– Saksbehandlerne våre er varme og engasjerte
– Vi har en fantastisk gjeng som håndterer skader hos oss. Når det står på som verst har vi mulighet til å organisere oss slik at vi setter inn ekstra krefter på de fagområdene hvor flest trenger hjelp, da er det alle menn og kvinner på dekk, deler Slettemoen.
Videre forteller hun at de jobber med å gi kundene gode opplevelser i møte med de hver eneste dag.
– Kundene er ofte i kontakt med oss når de er i fortvilte situasjoner. Da betyr det enormt hvordan de blir møtt, forteller Slettemoen.
– Saksbehandlerne våre er varme og engasjerte, legger hun til.
I et år med veldig mange skader er det hyggelig å få det harde arbeidet bekreftet.
– I november fikk vi beviset på at Frende er best i landet på skadehåndtering og i toppen på kundetilfredshet, i den store bransjemålingen EPSI Rating 2023.
Hun forteller at de er svært ambisiøse når det gjelder kundeopplevelser.
– Det gir virkelig energi når kundene er så fornøyde med jobben vi gjør, sier Slettemoen.
– Det er en del av samfunnsoppdraget vårt
Frende er opptatt av å gi råd om hvordan kundene kan forebygge skader.
– Det er en del av samfunnsoppdraget vårt som forsikringsselskap å sikre liv, helse og verdier, og forebygge skader, forteller Slettemoen.
Har det stor betydning både for dem og oss
Frende deler ofte ut gode tips i forkant av varslet uvær for å hjelpe med dette.
– Det mest bærekraftige er en skade som ikke skjer, og det er også det minst belastende for kundene, sier hun.
– Og hvis skadeforebyggende råd fra oss kan bidra til at noen unngår en ulykke eller brann, eller redder et liv, har det stor betydning både for dem og oss, forteller Slettemoen avslutningsvis.