Renteøkninger, dyr strøm og økte priser på mobilabonnement, bredbånd og forsikring.
Utfordringene har stått i kø for norske forbrukere i 2023, og engasjementet har vært tydelig.
– Mange som søker andres erfaringer
– Bytt.no skal være en plattform hvor forbrukere kan dele og lese erfaringer om norske selskaper, forteller Daniel August Fritzman, daglig leder i sammenligningstjenesten Bytt.no.
Mer enn 17 000 norske forbrukere delte sine erfaringer på Bytt.no, noe som er ny rekord for forbrukerportalen.
– Omtaler blir bare viktigere og viktigere for hvert år som går, både for forbrukere og bedrifter, sier Fritzman.
Forbrukere kan dele og lese erfaringer om norske selskaper
Kundene ønsker å lese om andre opplevelser før de tar det store skrittet og bytter leverandør.
– Vi ser at det er mange som søker andres erfaringer før de bytter eksempelvis bank, strømleverandør eller forsikringsselskap, fortsetter Fritzman.
Han sier at Bytt.no legger ned mye jobb for å sikre at omtalene er ekte og informative.
– Vi har lagt ned mye arbeid i å sørge for at omtalene skal være av høy kvalitet, og vi har både lengdekrav og verifiseringsprosesser for å sørge for nettopp dette.
Disse selskapene hadde de mest fornøyde kundene i 2023
For å kvalifisere som en kundefavoritt på Bytt.no må en bedrift ha mottatt minimum 100 omtaler i løpet av året, samt ha en totalscore på minimum 4 av 5 stjerner.
I 2023 var det følgende 10 selskaper som oppfylte kravene for å kalle seg kundefavoritt på Bytt.no:
Vinnere | Kunderangering |
Bulder Bank | 4,1 av 5 |
Chilimobil | 4,0 av 5 |
Fremtind | 4,1 av 5 |
Happybytes | 4,0 av 5 |
KLP | 4,4 av 5 |
Nicemobil | 4,0 av 5 |
Phonero | 4,5 av 5 |
Sum-it forsikring | 4,5 av 5 |
Talkmore | 4,7 av 5 |
WaterCicles Forsikring | 4,1 av 5 |
Kåringen 2024
Nytt for i år er at ingen strømselskap ble kåret til kundefavoritt.
Tidligere år har blant annet Tibber, Gudbrandsdal Energi, Elekt og Talkmore Strøm fått kundefavoritt-stempel, men i år var det altså ingen som oppfylte kravene.
Innenfor kategoriene TV og Bredbånd er heller ingen vinnere.
Kundetilfredsheten er generelt lav i begge bransjene, og ingen selskaper har til nå klart å få kundefavoritt-stempel på Bytt.no.
Kåringen foretas ikke av ansatte i Bytt.no, men av brukerne som legger igjen sine erfaringer og kundeopplevelser med de ulike selskapene.
– Kåringene på Bytt.no er utelukkende basert på tilbakemeldinger fra norske forbrukere, sier Fritzman.
– Vi setter naturligvis enkelte kriterier som kåringen faller inn under, som for eksempel minimumskravet på 100 omtaler, men til syvende og sist er det brukerne som avgjør hvilke selskap som kvalifiserer.