chatbot (2)

RiksTV VS Allente: – Hvem har den beste chatboten?

«Kundeserviceavisens store chatbottest» har i løpet av januar testet en rekke forskjellige chatboter i diverse bransjer. Nå er vi kommet til leverandørene av underholdning, innsikt og de store følelsene. Vi spør: Hvilken strømmetjeneste har den beste chatboten?

Vi har satt RiksTVs «Rix» opp mot Allentes «Alli» i en kamp om hvem som er den beste chatboten blant strømmeleverandørene.

Vi har spurt et spørsmål om «Hvorfor burde jeg bli kunde hos dere?», og et spørsmål hvor vi trenger hjelp med en faktura.

RiksTVs Rix: Mye personlighet

Vår første utfordrer, Rix fra RiksTV, møtte oss med en boblende entusiasme.

– Maskotten, Rix, var litt morsom, forteller vår tester.

Når vi spurte, «Hvorfor burde jeg bli kunde hos dere?», fikk vi heller instruksjoner på hvordan vi kunne bli kunde. Rix svarte dog på spørsmålene med personlighet, noe vi setter pris på.

Når vi trengte hjelp med en faktura ledet Rix oss inn i en flom av valgalternativer, men minnet oss på at vi kunne finne all informasjon vi trengte på «Min side».

Det hele endte med at Rix, med et streif av humor og usikkerhet, valgte å overlate oss til en menneskelig kollega.

– Boten virket usikker, så han overførte meg til en kollega. Og sa bare at jeg kan finne info på «min side», forklarer vår tester videre.

Selv om Rix har mye personlighet synes vi det er et forbedringspotensialet på kunnskap og selvtillit.

Denne boten kan nok foreslå flere løsninger i chatten en hva menneskene bak tillater den.

Alt i alt lander denne chatboten på en terningkast 4.

Allentes Alli: Effektiv, men mangler gnisten

Alli, på den andre siden, tok oss med på en litt mer strukturert reise.

Alli snublet også på spørsmålet om hvorfor vi burde bli kunder – og i stedet for å svare, viste oss hvordan vi kunne bli kunder.

Boten har litt mindre personlighet enn konkurrenten Rix.

Når vi spurte om fakturaen, var Alli som en åpen bok med relativt gode forklaringer og flere valgmuligheter, selv om det virket som om personligheten hadde tatt en liten pause.

Vår tester oppsummerer Alli sine prestasjoner.

– Relativt gode forklaringer og mange alternativer, slik at jeg kan fortsette å finne ut av hva jeg trenger hjelp til. Manglet dessverre noe personlighet da…

Alli får en terningkast 4.

Og vinneren er…

De to chatbotene stilte ganske likt, og får samme terningkast fra oss i redaksjonen. Likevel er det en som chatbot som var hakket bedre, og stikker av med seieren.

Ingen av botene klarte å forstå det mer emosjonelle spørsmålet om hvorfor noen burde velge akkurat deres tjeneste.

Derfor var det Alli sin evne til å gi konkret hjelp på faktura-spørsmål som gjorde at vi gir Allente seieren i denne bransjen.

Chatbot skrev dikt om selskapets dårlige kundeservice

Alli manglet kanskje Rixs forsøk på humor og personlighet, men når det kom ned til nyttig hjelp, leverte Alli varene.

Mens RiksTVs Rix kunne dratt nytte av en bedre forståelse og klarere veiledning, har Allentes Alli en solid grunnmur å bygge videre på – forutsatt at den kan krydre dialogen med litt mer personlighet.

I den digitale tidsalder er den beste kundeservicen ikke bare hjelpsom, men også engasjerende.


Merk: Vurderingene i denne serien er basert på subjektive opplevelser og er ikke ment som en omfattende evaluering av selskapenes samlede kundeservice. Vi håper vår utforskning bidrar til å lyse opp veien for fremtidige forbedringer og innovasjoner i den digitale kundeserviceopplevelsen.