ÅRETS VINNERE: (f.v). Selma Ahlsand og Anders Korsen, Klardag.no, Kari Hammarlund og Henrik Nygren, Care of Carl og Magne Nafstad Hertzenberg og Eirill Romnes, Vinmonopolet.
ÅRETS VINNERE: (f.v). Selma Ahlsand og Anders Korsen, Klardag.no, Kari Hammarlund og Henrik Nygren, Care of Carl og Magne Nafstad Hertzenberg og Eirill Romnes, Vinmonopolet. FOTO: Posten Bring

Dette er årets nettbutikker

Tirsdag kveld ble vinnerne av Netthandelsprisen kåret under Posten Brings prisutdeling på Sentralen i Oslo. Gjennom et halvår er 1000 nettbutikker blitt vurdert og grundig testet. Nå står de igjen med 3 vinnere. Gratulerer!

Det er 19. gang Posten Bring har kåret «årets nettbutikk» i Norge.

– 2023 var et krevende år for alle som driver med netthandel i Norge, men mange nettbutikker har likevel lykkes godt som et resultat av at de har jobbet svært godt for å kunne tilby landets beste kjøpsopplevelse og kundeservice, sier konserndirektør for e-handel og logistikk, Thomas Støkken i Posten Bring.

PÅ SCENEN: Konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Bring, Thomas Støkken. FOTO: Posten Bring

– Årets finalister har bevist at de har god innsikt i kundenes behov og evner å ta steg for å bli bedre for hvert eneste år, utdyper han.

Dette er vinnerne

Gratulerer til Klar

I kategori liten er det Klardag.no som stakk av med seieren, foran fjorårsvinner Hippi Grace og Sapatos.

Gratulerer til Klar! FOTO: Klar

– Klardag har utmerket seg med et sterkt kundefokus og tett kundedialog, forklarer jurymedlemmene Monica Solberg og Torkel Johannessen fra scenen.

Jurymedlemene forklarer at de har stort fokus på hele kundereisen.

Kundeopplevelse i verdensklasse

– Vinneren imponerer med bærekraftige løsninger i form av mindre forbruk av emballasje og gjør det enklere for kundene å bidra til å ta miljøbevisste valg, utdyper de.

Klar sier at de ikke kunne vært gladere.

– Det betyr så mye å få anerkjennelse, og det gir oss masse motivasjon til å fortsette å utvikle nettbutikken. Her er en del av oss, som jobber med at alle kundene våre skal få en kundeopplevelse i verdensklasse, skriver de på egen Facebook-side.

Gratulerer til Care of Carl

I kategori medium er det den svenske nettbutikken Care of Carl som framover kan kalle seg «årets nettbutikk» i Norge. Linda Johansen og Villoid var de to andre finalistene.

– Care of Carl har en veldig tydelig målgruppe som de har god innsikt i. De brenner for å gi kundene en eksklusiv kjøpsopplevelse, fortalte jurymedlemmene Arnulf Refsnes og Ingvild Moen under prisutdelingen.

Mathias Ekström fra Care of Carl. Dette bildet er fra når de vant i 2022. FOTO: Håvard Jørstad, Posten

– Vinneren jobber verdibasert i alt de gjør, tar ansvar og utvikler særlig inspirerende løsninger for bærekraft og sirkulærøkonomi, fortsetter Refsnes og Moen.

Gratulerer til Vinmonopolet

– De har ekstraordinær forståelse for markedet de opererer i, uttalte juryleder Kjersti Pedersen og jurymedlem Roy André Torkelsen da vinneren ble avslørt.

Blant tungvekterne av nettbutikker i Norge i kategori stor er det Vinmonopolet som er årets nettbutikk. GetInspired og BliVakker var de to andre finalistene.

Vinmonopolet har svært fornøyde kunder, og det er langt i fra første gang de vinner en måling. Her er Adm.direktør Elisabeth Hunter i Vinmonopolet da hun tok imot prisen som vinner av Norsk Kundebarometer i 2020. | FOTO: Ellen Johanne Jarli

– Vinmonopolet har nettbutikk, kjøpshjelp og kundeservice i verdensklasse. Gjennom mange år har de hatt fokus på å skape den beste kjøpsopplevelsen, noe de gjør ved å kontinuerlig teste og videreutvikle nettbutikken, utdyper Pedersen og Torkelsen.

Konkurransen

Posten Bring har siden 2005 kåret Årets Nettbutikk i Norge.

Det kåres «Årets Nettbutikk» i tre kategorier: liten for nettbutikker med omsetning opp til 20 mill. kr. Medium for nettbutikker med omsetning mellom 20 og 250 mill. kr. Stor for nettbutikker med omsetning over 250 mill. kr.

Under årets konkurranse var det nominert totalt 1.000 nettbutikker av folket, som siden i fjor sommer er blitt testet og silt ned til de gjenstående ni finalistene.

Tise best på sosiale innovasjoner

De har vurdert etter fire hovedkriterier: Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.

Juryen består av Arnulf Refsnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of Experimentational Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce I Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS og juryleder Kjersti Pedersen, ansvarlig Bring Research i Posten Bring.