Tor Erik Neprud, Head of customer experience i Toyota Norge.
Tor Erik Neprud, Head of customer experience i Toyota Norge. FOTO: afullo

Slik sikret Toyota toppscore i kundeservice

I denne episoden av Kundeservicepodden snakker Tor-Erik Neprud fra Toyota Norge om selskapets dedikasjon til kundeservice, noe som sikret dem topplasseringen i KSIndeks-prisen for 2023. Toyota, kjent for sin høyt tilfredse og lojale kundebase, fortsetter å prioritere kundenes behov gjennom alle prosesser, fra utvikling til etter salg.

I en tidligere utgave av Kundeservicepodden deler Tor-Erik Neprud, ansvarlig for kundeopplevelser i Toyota Norge, hvordan de jobber for å ha blant landets mest tilfredse og lojale kunder.

Denne episoden var tidligere eksklusivt tilgjengelig for abonnenter i full versjon, men er nå åpen og tilgjengelig for alle i sin helhet.

Nysgjerrig på å lese mer om temaet? Ta en titt på den opprinnelige artikkelen HER.

Din Toyota, min Toyota

Neprud understreker viktigheten av kundeservice med selskapets motto, «Din Toyota, min Toyota,» som sikrer at hver bil produseres med mål om å tilfredsstille kunden.

Denne filosofien er dypt integrert i Toyotas kultur, og er synlig gjennom deres arbeid på 83 ulike lokasjoner landet over.

Her er hver medarbeider, fra mekanikere til kundeservicerepresentanter, en del av Toyotas frontlinje i å levere eksepsjonell service.

Toyota ble den store vinneren i 2023 med hele to priser: vinner i «åpen klasse» og «årets beste kundeservice». Fra venstre: Steinar B. Christensen (daglig leder Customertrends), Johnny Furuseth (koordinator customer experience Toyota Norge), Tor Erik Neprud (head of customer experience, Toyota Norge), Christian Mikkelsen (programleder for prisutdelingen) og Silje Abrahamsen (markedsdirektør LeadDesk). FOTO: Preben Torgalsbøen – Tekna

Toyotas tilnærming til kundeservice strekker seg også til opplæring og motivasjon av ansatte.

Neprud påpeker at det å gi god kundeservice starter med motiverte medarbeidere, og bruker ofte flysikkerhetsinstruksen om å «sette på sin egen oksygenmaske først» som et bilde på viktigheten av å ivareta de ansatte slik at de kan yte sitt beste.

Kundeservicedagene 2024: – Dette kan du ikke gå glipp av

Gjennom kontinuerlig forbedring, et konsept kjent i Japan som "Kaizen," sikter Toyota mot å hele tiden forbedre seg, noe som er sentralt i deres strategi for å forbli ledende innen kundetilfredshet.

Neprud avslutter med å understreke at Toyota ikke bare ønsker å møte, men også overgå kundens forventninger, og gjennom dette opprettholde sin posisjon som en foretrukken bilprodusent.


Kundeservicedagene i juni står Tor-Erik Neprud på scenen som en av hovedtalerne.