NITOs karriereekspert Frida Basma.
NITOs karriereekspert Frida Basma.

Slik unngår du å bli utbrent: Ekspertens fem tips

Få fem tips for å sikre en god balanse mellom jobb og fritid.  

54 prosent har vært utbrent eller er redd få å bli utbrent på grunn av høyt arbeidspress. Det viser en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av NITO.

– Det at så mange blir utbrent av høyt arbeidspress på jobb eller er redd for å bli det er alarmerende, sier NITOs karriereekspert Frida Basma.

– Derfor må vi være mer åpne og snakke høyt om temaet, og ikke minst spre kunnskap om hvordan forebygge utbrenthet, legger hun til.

– Ta vare på din psykiske helse

Basma forteller at en god balanse mellom jobb og fritid handler om å håndtere kravene fra arbeidslivet uten at det går på bekostning av fritid og psykisk helse.

– Du skal ha det bra og være produktiv på jobb, samtidig som du har tid til deg selv og de rundt deg, forklarer hun.

God balanse mellom jobb og fritid

– Det høres enkelt ut, men følelsen av å ikke levere godt nok på ulike arenaer i livet eller være redd for å bli utbrent har de fleste kjent på – så hva kan du gjøre?

Ekspertens fem tips  

  1. Ta et bevisst valg om hvilket liv du vil leve : Bruk tid på å finne ut av hva som er viktig for deg i livet og hva som gir deg glede i hverdagen. Enten det er mer tid til egne hobbyer, mer tid i naturen eller mer kvalitetstid med de du er glad i.
  2. Ta eierskap over tiden din og lær deg å si nei : Vi er voksne mennesker og har lov til å si nei når det er noe vi ikke har lyst til. Innenfor gitte rammer, selvsagt. Vi har arbeidsoppgaver og ansvarsområder vi skal levere på i jobben, men ofte føler vi at alt haster og er viktig. Kanskje du kan bli flinkere til å spørre hva din rolle i møtet er og om det faktisk er nødvendig å være med på møtet?
  3. Gå i dialog med lederen din : En god leder setter pris på ærlighet og ønsker å tilrettelegge for at sine ansatte skal kunne ha det bra og prestere. Det er viktig å være ærlig om egen kapasitet, slik at man unngår å bli utrbrent.
  4. Mer tid og rom for fleksibilitet: Eksempelvis en ekstra dag på hjemmekontor eller å få utsatt en tidsfrist på en arbeidsoppgave? Spør også lederen din om hjelp til å prioritere arbeidsoppgaver, spesielt om lederen din stadig vekk kommer med nye arbeidsoppgaver det er forventet at du skal utføre.
  5. Sett av tid til hvile : Å sette av tid til noen roligere dager i løpet av en uke bør de fleste få til. Det er lett å glemme viktigheten av å koble helt av. Ofte holder det ikke å slippe gasspedalen, vi må trykke inn bremsen. Finn ut av hva som gjør at du får hvilepuls og legg det inn i kalenderen din på fast basis.

– Dette kommer til å revolusjonere kundeservice